-
Desafios para o professor na sociedade da informação||CHALLENGES FOR TEACHER IN THE INFORMATION SOCIETY
- Voltar
Metadados
Descrição
Information and communication technologies – ICT are prominence in a large context of scientific and technological investments. ICT promote changes in production, storage, and dissemination of information and knowledge. This way the present article intents to discuss the impact of information society in education based on the discourse about the democracy of knowledge. For that, some research by (CASTELLS, 2000; SCHAFF, 1995; LÉVY, 1999; MATTELART, 2006; FRIGOTTO, 1996; NAGEL, 2002) were consulted for conceptualize the information society in order to comprehend the role of the technologies in this context. The challenges of teacher to act critically with technologies are expanded increasingly access of information which cause discussion about the traditional approach education. Analysis done by (ALTOÉ, 2003; TERUYA, 2006; BRITO, PURIFICAÇÃO, 2008) revealed the necessity of teacher training for critique and reflexive about the use of technologies in the pedagogical practice. Thus, the research consulted assisted the critique about the characteristics of information society and the implications to teacher’s role in face of increasingly use of technologies. Keywords: education; teacher training; information and communication technologies.||As tecnologias da informação e da comunicação – TIC – ganham evidência em um contexto de amplo investimento científico e tecnológico. As TIC promovem alterações na produção, no armazenamento e na divulgação de informação e de conhecimento. Este trabalho tem o propósito de discutir os impactos da sociedade da informação na educação engendrados pelo discurso da democratização do conhecimento. Para tanto, buscou-se em pesquisas de Castells (2000), Schaff (1995), Lévy (1999), Mattelart (2006), Frigotto, (1996), e Nagel (2002) a conceituação da sociedade da informação a fim de compreender o papel das tecnologias nesse contexto. A análise apontou os desafios para o professor para atuação crítica com tecnologias uma vez que o aumento no acesso à informação gera questionamentos sobre as abordagens educacionais tradicionais. Análises feitas por Altoé (2003), Teruya (2006), Brito e Purificação (2008) revelam a necessidade de formação do professor para análise crítica e reflexiva para o uso de tecnologias em sua prática pedagógica. Assim, o referencial adotado possibilitou a apreciação crítica a respeito das características da sociedade da informação e as implicações no papel do professor diante do uso crescente de tecnologias.
ISSN
0104-4060
Periódico
Autor
Baladeli, Ana Paula Domingos | Ferreira Barros, Marta Silene | Altoé, Anair
Data
19 de setembro de 2012
Formato
Identificador
Idioma
Editor
Fonte
Educar em Revista; v. 28, n. 45 (2012); p. 155-165 | Educar em Revista; v. 28, n. 45 (2012); p. 155-165 | Educar em Revista; v. 28, n. 45 (2012); p. 155-165 | 1984-0411 | 0104-4060
Assuntos
Educação | educação; formação do professor; tecnologias da informação e comunicação
Tipo
info:eu-repo/semantics/article | info:eu-repo/semantics/publishedVersion