Descrição
It is the goal of the present article to study the play Fate has died suddenly by Alves Redol, with the following two aspects as starting points: its entertaining character as understood in its scenic language and its theme of resistance. In the referred work, the author tries to aim both at his spectator’s senses and at his intelligence, joining entertainment and the denunciation of social injustice of his time. Based on these notions, the ingredients of the play as a piece of entertainment and the maladjustments which it reflects, being written under the Salazar regime, will be examined simultaneously. The theoretical reference adopted consists basically of Bertolt Brecht’s conceptions, which consider the theatre a fairground, combined with a critical attitude towards reality.||O presente artigo tem como objetivo estudar a peça O destino morreu de repente, de Alves Redol, a partir de dois aspectos: o seu caráter de divertimento, compreendido na linguagem cênica, e a sua temática de resistência. Na referida obra, o autor buscou dirigir-se tanto aos sentidos quanto à inteligência de seu espectador, conjugando entretenimento e denúncia às injustiças sociais de seu tempo. Baseando-se nessas noções, serão examinados simultaneamente os ingredientes do espetáculo como divertimento e os desajustamentos que a peça espelha, escrita sob o regime do Estado salazarista. O referencial teórico adotado consiste basicamente nas concepções de Bertolt Brecht, que consideram o teatro um recinto de diversão, aliada a uma atitude crítica diante da realidade.