Descrição
This article aims to propose some analysis about the movies Beasts of the nation and Germania anno zero. It uses some concepts developed by the philosopher Giorgio Agamben as a key-reading. From Susan Buck-Morss's appointments, it also indicates the relevance of the cinema not only as a medium to analyze the contemporary historical conjunctures but as a way to allegorical access to certain categories that constitute the dimension of contemporary politics. Finally, from the analysis of the movies, it shows how the childhood's issue (understood as humanity's childhood as well) may be fundamental to consider the connection between civilization and barbarism.|| O presente artigo tem como finalidade propor algumas análises a respeito dos filmes Beasts of no nation e Germania anno zero. Utiliza-se de alguns conceitos desenvolvidos pelo filósofo Giorgio Agamben como chave de leitura dos filmes. Também indica, a partir das colocações de Susan Buck-Morss, a pertinência do cinema não apenas como meio de análise das conjunturas históricas contemporâneas, mas como via de acesso alegórica a determinadas categorias que constituem a dimensão da política contemporânea. Por fim, a partir das análises dos filmes, aponta como a questão da infância (entendida também como infância da humanidade) parece ser fundamental para pensar a inextricável conexão entre civilização e barbárie.