Descrição
This paper analyzes the impact of digitization on the Music Global Value Chains (GVC), underlining the Brazilian market. In this sense, it observes the majors labels’ crisis and the digital aggregators emergence within this value chain. With this main objective, it adapts the governance concept from GVC approach to the creative industries context according to the Evolutionary economics perspective, combining the Veblenian microeconomics with the Neo-Schumpeterian macroeconomics. It concludes that aggregators’ rising is due to a successful adaptation to the new technological paradigm and the development of new tools for consumption habits formation, assuring the structuration of the expectations from consumers as well as firms such as indie labels and streaming platforms.||O artigo analisa os impactos da digitalização sobre a Cadeia Global de Valor da Música, com foco no mercado brasileiro. Nesse sentido, observa-se a crise das gravadoras majors e a emergência dos agregadores digitais nessa cadeia de valor. Com esse objetivo principal, adapta-se o conceito de governança da abordagem da GVC ao contexto das indústrias criativas de acordo com o referencial téorico da economia evolucionária, combinando a microeconomia vebleniana com a macroeconomia neoschumpeteriana. Conclui-se que a ascensão dos agregadores passa pela bem-sucedida adaptação ao novo paradigma tecnológico e ao desenvolvimento de novos instrumentos de formação de hábitos de consumo, garantindo a estruturação de expectativas tanto dos consumidores quanto de firmas como gravadoras independentes e plataformas de streaming.