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Dimensões do design de móveis de Clara Porset na Cuba pós-revolucionária
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Metadados
Descrição
Clara Porset (1895-1981) was a cuban furniture designer whose academic background in design, arts and architecture took place in Europe and the United States. Her practice, however, occurred mostly in Mexico, where she spent most of her life, and Cuba, including furniture projects for schools and other institutions in post-revolutionary Cuba, on request of Che Guevara, then Minister of Industry. In order to investigate her furniture production during this period, some dimensions must be considered: her professional partnership with her husband, muralist painter with indigenous origin Xavier Guerrero; the mobilization of a narrative about latin-american industrial design based on the couple's experiences on travels around the interior of Mexico, in addition to their relationship with avant-garde intellectuals, designers and artists in 1930s and 1940s; the reinterpretation of memories around this period from political issues and the context of 1960s; and issues related to modernism in the cuban context. This paper is part of an ongoing investigation about Clara Porset’s furniture design made for the cuban revolutionary government. In this scenario, considering industrial design production in latin-american territory, more specifically in socialist Cuba, there is a need to call upon to parameters other than just those defined by the historiography or the sociology of european art, to be defined in subsequent studies.
||Clara Porset (1895-1981) foi uma designer de móveis cubana cuja formação acadêmica em design, artes e arquitetura se deu na Europa e nos Estados Unidos. Sua prática, no entanto, ocorreu predominantemente no México, onde passou a maior parte de sua vida, e em Cuba, incluindo projetos de móveis para escolas e instituições na Cuba pós-revolucionária, sob encomenda de Che Guevara, então Ministro de Indústria. A fim de se investigar sua produção de móveis nesse período, são dimensões importantes a serem consideradas: a parceria profissional com seu marido, o pintor muralista de origem indígena Xavier Guerrero; a mobilização de uma narrativa sobre o design industrial latino-americano constituído a partir das experiências do casal em viagens pelo interior do México, além de suas relações com intelectuais, designers e artistas de vanguarda nas décadas de 1930 e 1940; a reinterpretação de memórias sobre esse período a partir das questões políticas e do contexto dos anos 1960; e questões relacionadas ao modernismo no design no contexto cubano. Trata-se de um artigo que integra uma investigação em curso acerca do design de móveis de Clara Porset para o governo revolucionário em Cuba. Nesse cenário, considerando-se a produção em design industrial em território latino-americano, mais especificamente na Cuba socialista, percebe-se a necessidade de se recorrer a parâmetros outros que não exclusivamente os definidos pela historiografia ou pela sociologia da arte europeia, a serem definidos em estudos subsequentes.
ISSN
1983-6376
Periódico
Autor
quintão, fernanda
Data
31 de dezembro de 2020
Formato
Identificador
https://periodicos.ufjf.br/index.php/nava/article/view/32676 | 10.34019/2525-7757.2020.v5.32676
Idioma
Direitos autorais
Copyright (c) 2020 fernanda quintão
Fonte
Revista Nava; v. 5 n. 1 e 2 (2020): O Presente Corrente | 2525-7757
Assuntos
design latino-americano | Cuba socialista | Clara Porset | Xavier Guerrero
Tipo
info:eu-repo/semantics/article | info:eu-repo/semantics/publishedVersion