-
(Dis)Concert number 1: Paradoxes of the Lecture Performance||Desconcerto número 1: Paradoxos da Conferência- Performance
- Voltar
Metadados
Descrição
Taking as a starting point the play Dislocations from Nomade Company, presented in March 2016 at the Théâtre du Soleil headquarters in Paris, this paper is a transcript of a lecture presented on November 26, 2016 at the II Brazilian Symposium on Playwriting, held at Universidade Federal de Santa Catarina. Its purpose is to establish a debate about the epistemological potential of the fictitious discourse and the performative effect of the critical discourse. We take as the focus of our discussion the lecture conference, a hybrid device inaugurated by the actions of Robert Morris, John Cage and Joseph Beuys in the 1950s and 1960s, and which today is an important modality of contemporary artistic creation and reflection. With particular characteristics, the works of Éric Duyckaerts, Joana Craveiro, Hans-Jürgen Frei, Walid Raad, JéroÌ‚me Bel and Pierre Cleitman participate in this hybrid genre that problematizes the boundaries between criticism and invention, whose actions emphasize or reveal the performative aspects already latent in any communication to an audience: the tension between discursive information and non-discursive information; the mismatch between script and execution; the uncertainty of the threefold relationship between the enunciator, the statement and the spectator.
||
Tomando como ponto de partida o espetáculo Dislocations, da companhia Nomade, apresentado em março de 2016 na sede do Théâtre du Soleil, em Paris, este artigo é a transcrição de uma comunicação apresentada no dia 26 de no- vembro de 2016, no II Simpósio Brasileiro de Escrita Dramática, realizado na Universidade Federal de Santa Catarina. Seu objetivo é estabelecer um debate sobre o potencial epistemológico do discurso fictício e o efeito performativo do discurso crítico. Tomamos como eixo de nossa discussão a conferência-performance, dispositivo híbrido inaugurado pelas ações de Robert Morris, John Cage e Joseph Beuys nas décadas de 1950 e 1960, e que hoje é uma modalidade importante da criação e da reflexão artística contemporá‚- nea. Com características particulares, os trabalhos de Éric Duyckaerts, Joana Craveiro, Hans-Jürgen Frei, Walid Raad, JéroÌ‚me Bel e Pierre Cleitman parti- cipam desse gênero híbrido que problematiza as fronteiras entre crítica e invenção, cujas ações salientam ou desvelam os aspectos performativos já latentes em qualquer comunicação para um auditório: a tensão entre as in- formações discursivas e as informações não discursivas; o descompasso entre roteiro e execução; a incerteza da tríplice relação entre o enunciador, o enun- ciado e o espectador.
ISSN
2525-9105
Autor
Marco Catalão, Aurélio Pinotti, Ana Ferreira Costa,
Data
30 de maio de 2017
Formato
Identificador
https://periodicos.unb.br/index.php/dramaturgias/article/view/24919 | 10.26512/dramaturgias.v0i4.24919
Idioma
Fonte
Dramaturgies; No. 4 (2017): Escritas Dramáticas; 18-32 | Dramaturgias; n. 4 (2017): Escritas Dramáticas; 18-32 | 2525-9105
Assuntos
Performance | Performance
Tipo
info:eu-repo/semantics/article | info:eu-repo/semantics/publishedVersion