Descrição
This article is an extract from the Master’s Degree dissertation “Teachers’ formation, pedagogical practice and educational reform: discursive meanings in teachers’ utterances of initial years of Fundamental Teaching. A case study in the city of Porto Alegre/RS”, approved in 2001. Upon Pêcheux’s Discourse Analysis theory, the discursive meanings of twelve teachers regarding their professional formation are presented. The corpus is composed of interviews and classes observations. According to our analysis, the meanings about teachers’ formation are related with the change (or not) in courses of initial formation and with the conceptions that give support to courses and to teachers; courses and conceptions, permeated by theory and practice, influence the teaching-learning process.||O presente artigo corresponde a um recorte da dissertação de mestrado “Formação de professores, prática pedagógica e reforma educativa: os sentidos discursivos no dizer de professoras de anos iniciais do Ensino Fundamental. Um estudo de caso na cidade de Porto Alegre/RS”, aprovada em 2001. Sob a teoria de Análise de Discurso de Pêcheux, são apresentados os sentidos discursivos de doze professoras sobre sua formação profissional. O corpus constituiu-se de entrevistas e observações de aulas. Conforme nossa análise, os sentidos sobre a formação de professores estão relacionados com a mudança (ou não) dos cursos de formação inicial e com as concepções que embasam cursos e professores; cursos e concepções, permeados por teoria e prática, influenciam o processo de ensino-aprendizagem.