-
Do Surrealismo em David Lynch
- Voltar
Metadados
Descrição
Surrealism, as the art of its time, proposes a new aesthetics, one that is able to extract the beautiful from the absurd and to establish the swerve from the standard, from which, in fact, the real comes through. Through the analysis of some works by David Lynch, of Breton and Soupault's Les champs magnétiques, and of Breton's Poisson soluble, I will attempt to show the relevance of the surrealist designation for the work of the American filmmaker. Lynch, like the surrealists, builds a dialectic operation between the rational and the irrational. While operating in the artistic field towards absolute irrationality, Lynch does not deny its role in society. It is my belief that the director, as the surrealists, has managed to find a balance between the two ways of being in the world: rational and irrational; by playing with their antitheses. The pleasure of the surrealist game is to go to the depths of the unconscious and return with sufficient material to make a work of art out of it. || O surrealismo, como a arte do seu tempo, propõe uma nova estética, capaz de extrair o belo do absurdo e de instaurar o desvio para que daí surja, de fato, o real. Através da análise de algumas obras de David Lynch e dos livros Les champs magnétiques de Breton e Philippe Soupault e Poisson soluble, de Breton, irei mostrar a pertinência da designação surrealista para a obra do cineasta norte-americano. Lynch, como os surrealistas, constrói uma operação dialética entre o racional/irracional. Ao mesmo tempo em que opera no campo artístico em direção à irracionalidade absoluta, Lynch não nega a sua inserção na sociedade. Acredito que o realizador, como os surrealistas, tenha conseguido encontrar um equilíbrio entre as duas formas de se estar no mundo, racional/irracional, jogando com suas antíteses. O prazer do jogo surrealista consiste em ir até as profundezas do inconsciente e retornar com matéria suficiente para fazer uma obra de arte.
ISSN
1678-5320
Periódico
Autor
Tavares, Mirian
Data
1 de janeiro de 2009
Formato
Identificador
https://www.revistas.usp.br/ars/article/view/3055 | 10.1590/S1678-53202009000200008
Idioma
Direitos autorais
Copyright (c) 2009 Mirian Tavares
Fonte
ARS; Vol. 7 No. 14 (2009); 98-111 | ARS (São Paulo); v. 7 n. 14 (2009); 98-111 | ARS; Vol. 7 Núm. 14 (2009); 98-111 | 2178-0447 | 1678-5320
Assuntos
surrealismo | David Lynch | André Breton | surrealism | David Lynch | André Breton
Tipo
info:eu-repo/semantics/article | info:eu-repo/semantics/publishedVersion