Descrição
The world is changing, theories and practices historically consolidated lose its validity and application before a new dynamic scenario. In education area it`s no different, methods and classical doctrines are adjusted to demands and potential of this contemporary reality, example is the increase of distance education in Brazil and worldwide. Facing this scenario, this paper seeks to rise in their brief lines and describe what are the theoretical and methodological issues related to the areas of education that can explain the development of distance education in Brazil compared to their current economic situation. Thereby, through literature exams, inductively built up relevant reflections to the subject, bringing theories and historical facts relating to economic and education.||O mundo está mudando, teorias e práticas historicamente consolidadas perdem sua validade e aplicação frente a um novo cenário cada vez mais dinâmico. Na área da educação não é diferente, métodos e doutrinas clássicas são ajustados às demandas e potencialidades desta realidade contemporânea, exemplo disso é o incremento da educação à distância no Brasil e no mundo. Frente a este panorama, este trabalho busca em suas breves linhas levantar e descrever quais são os fundamentos teórico-metodológicos relacionados às áreas de educação que podem explicar o desenvolvimento do ensino à distância no Brasil frente a sua atual conjuntura econômica. Para tanto, através de levantamento bibliográfico, indutivamente edificaram-se reflexões pertinentes ao assunto de modo híbrido, aglutinando teorias e fatos históricos, econômicos e relativos à educação.