Descrição
This text shows and discusses some of the main elements which lead the conception of the inclusive education from the results and reflections achieved by a research whose purpose was to clarify the social representations about inclusive education of teachers who deal with students with special educational necessities, included in ordinary schools in the Municipality of Cruzeiro do Sul, State of Acre. For that, we used as methodological basis the Multiple Classification Procedure (MCP), and we worked with teachers who have competence in inclusive education, as well as teachers who have no knowledge in this area. We applied the Content Analysis (BARDIN, 2004) as a way to interpret data. According to the results, we noted that, independently of the sub-group, it is possible to observe an evidence of a representational area formation based on the precepts of school integration and inclusive education. Keywords: Inclusive Education. Social Representations. Teaching Competence.|| O presente texto apresenta e discute alguns elementos centrais da concepção de educação inclusiva a partir dos resultados e reflexões de uma pesquisa cuja proposta volta-se para o aclaramento das representações sociais de educação inclusiva de docentes que atuam com alunos com necessidades educacionais especiais incluídos nas escolas regulares no município de Cruzeiro do Sul/Acre. Para tanto, utilizamos como aporte metodológico o Procedimento de Classificações Múltiplas (PCM) e contamos com a participação de professores que possuem cursos de capacitação na área da educação inclusiva, e professores que não possuem qualquer curso de formação na temática mencionada. Utilizamos como forma de interpretação dos dados, a análise de conteúdo (BARDIN, 2004). Mediante os resultados, percebemos que independente do subgrupo, há a evidência da construção de um campo representacional imbricado nos preceitos da integração escolar e da educação inclusiva. Palavras-chave: Educação inclusiva. Formação Docente. Representações sociais.