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Education, dialogue and practice of freedom in Paulo Freire: reviewing the pedagogyof the oppressed||Educación, diálogo y práctica de la libertad en Paulo Freire: revisando la pedagogia de los oprimidos||Educação, diálogo e prática da liberdade em Paulo Freire: revisitando a pedagogia do oprimido
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Metadados
Descrição
The object of this study is the analysis of the work Pedagogy of the Oppressed in a critical perspective, seekingto reflect on the limitations and potential of education and dialogue in its relationship with the practice of freedom. The focus is on understanding how the work contributes to problematize criticism and dialogue with the transforming function of education, in view of the perspective of what is explained in the book. It examines howthe Freire an proposal for education can think and carry out actions permeated by dialogue and that result in the formation of subjects capable of acting within the scope of the practice of freedom. The reflection is built by lookingat a critical-reflexive “what to do”, since the formation of the subject is treated as something dynamic that (re)builds in the movement of the pedagogical process. The methodological itinerary of the study, which is eminently bibliographic, takes, in particular, chapter 3 “Dialogicity, essence of education as a practice of freedom”, considering facilitating aspects, challenges and incompleteness, both of the subjects and of the training processes. The text points out the fundamentals of Freire’s pedagogy that base the dialogue as a principle that strengthens and(re) measures the practice of freedom that is configured in the possibilities of subjects’ liberation.||El objetivo de este estudio es el análisis de la obra Pedagogía de los oprimidos en una perspectiva crítica, buscando reflexionar sobre las limitaciones y el potencial de la educación y el diálogo en su relación con la práctica de la libertad. El objetivo es entender cómo el trabajo contribuye a problematizar las críticas y el diálogo con la función transformadora de la educación, en vista de la perspectiva de lo que se explica en el libro. Examina cómo la propuesta freireana para la educación puede pensar y llevar a cabo acciones permeadas por el diálogo y que resultan en la formación de sujetos capaces de actuar dentro del alcance de la práctica de la libertad. La reflexión se construye mirando un “qué hacer” crítico-reflexivo, ya que la formación del sujeto se trata como algo dinámico que (re) construye en el movimiento del proceso pedagógico. El itinerario metodológico del estudio, que es eminentemente bibliográfico, toma, en particular, el capítulo 3 “La dialógica, la esencia de la educación como práctica de la libertad”, considerando aspectos facilitadores, desafíos e incompletos, tanto de las asignaturas como de los procesos de capacitación. El texto señala los fundamentos de la pedagogía de Freire que basa nel diálogo como un principio que fortalece y (re) mide la práctica de la libertad configurada en las posibilidades de liberación de los sujetos.||O objeto deste estudo é a análise da obra Pedagogia do Oprimido em uma perspectiva crítica, procurando refletir acerca das limitações e potencialidades da educação e do diálogo na sua relação com a prática da liberdade. Ofoco está na compreensão de como a obra contribui para problematizar as críticas e dialogar com a função transformadora da educação, tendo em vista a perspectiva do que se explicita no livro. Examina-se como a proposta freireana de educação pode pensar e efetivar ações perpassadas pelo diálogo e que resultem na formação de sujeitos capazes de agir no horizonte da prática da liberdade. A reflexão é construída pelo olhar de um “que fazer”crítico-reflexivo, pois a formação do sujeito é tratada como algo dinâmico, que se (re)constrói no movimento do processo pedagógico. O itinerário metodológico do estudo, que é eminentemente bibliográfico, toma, especialmente, o capítulo 3, “A dialogicidade, essência da educação como prática da liberdade”, considerando aspectos facilitadores, os desafios e as incompletudes, tanto dos sujeitos como dos processos formativos. O texto aponta os fundamentos da pedagogia freireana que embasam o diálogo como princípio que fortalece e (re)dimensiona a prática da liberdade que se configura nas possibilidades de libertação dos sujeitos.
ISSN
0104-7469
Periódico
Autor
Pereira, Thiago Ingrassia | Sartori, Jerônimo
Data
15 de março de 2021
Formato
Identificador
http://seer.upf.br/index.php/rep/article/view/12368 | 10.5335/rep.v27i3.12368
Idioma
Direitos autorais
Copyright (c) 2021 Thiago Ingressia Perreira, Jerônimo Sartori | http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0
Fonte
Revista Espaço Pedagógico; v. 27 n. 3 (2020): PAULO FREIRE - PEDAGOGIA DO OPRIMIDO - 50 ANOS; 644-664 | 2238-0302 | 0104-7469
Tipo
info:eu-repo/semantics/article | info:eu-repo/semantics/publishedVersion | Avaliado pelos pares