Descrição
Analysis of the civic-patriotic practices developed at the Colégio Triângulo Mineiro de Uberaba (Minas Gerais, Brazil) in the 1940s and 1950s, with a special focus on school parties and sporting events. To approach this theme, important theoretical references were used, such as Da Matta (1997), Nóbrega (1952), Cândido (2007), Vaz (2007), Souza (2008), and Julia (2001). The sources used during the investigation belong to the Arquivo Público de Uberaba (Uberaba Public Archives), to the Superintendência Regional de Ensino de Uberaba (Uberaba Regional Office of Education), and to the Memorial Mário Palmério (Mário Palmério Memorial). This study begins with a reflection on culture and school practices, with an emphasis on civic and patriotic events, most notably school parties. After that, the form assumed by sports activities is examined and their relationship to civil responsibility and patriotism. It concludes with observation of the high level of correspondence between the government civic-patriotic ideal established at that time and that carried out in the environment of school practices in the Colégio Triângulo Mineiro.||Análisis de las practicas cívico-patrióticas desarrolladas en el Colegio Triangulo Minero de Uberaba (Minas Gerais, Brasil), en las décadas de 1940 y 1950, con foco privilegiado en las fiestas escolares y en los eventos deportivos. Para tratar esta temática fueron utilizados importantes referenciales teóricas como, Da Matta (1997), Nóbrega (1952), Cândido (2007), Vaz (2007), Souza (2008) e Julia (2001). Las fuentes accionadas durante la investigación pertenecían al Archivo Público de Uberaba, a la Superintendencia Regional de Enseñanza de Uberaba y al Memorial Mário Palmério. Se parte de la reflexión sobre la cultura y las practicas escolares, deteniéndose en los eventos cívicos y patrióticos, notadamente, las fiestas escolares. En seguida, se examina la forma tomada por las actividades deportivas y sus relaciones con el civismo y el patriotismo. Se concluye por la observación, el alto nivel de correspondencia entre el ideal cívico-patriótico estatal puesto en la época y el efectuado en el ámbito de las prácticas escolares en el Colegio Triangulo Minero.||O presente artigo analisa as práticas cívico-patrióticas, desenvolvidas no Colégio Triângulo Mineiro de Uberaba (Minas Gerais, Brasil), nas décadas de 1940 e 1950, com foco privilegiado nas festas escolares e nos eventos esportivos. Para abordar essa temática, foram utilizados importantes referenciais teóricos, tais como, Da Matta (1997), Nóbrega (1952), Cândido (2007), Vaz (2007), Souza (2008) e Julia (2001). As fontes utilizadas na investigaçãopertenciam ao Arquivo Público de Uberaba, à Superintendência Regional de Ensino de Uberaba e ao Memorial Mário Palmério. Faz-se uma reflexão sobre a cultura e as práticas escolares, detendo-se nos eventos cívicos e patrióticos, notadamente, as festas escolares. Em seguida, examina-se a forma tomada pelas atividades esportivas e de suas relações com o civismo e o patriotismo. Conclui-se pela observação do alto nível de correspondência entre o ideal cívico-patriótico estatal posto na época com o efetivado no âmbito das práticas escolares no Colégio Triângulo Mineiro.