-
EDUCATIONAL POLICY AND SCHOOL CULTURE: CONSEQUENCES IN THE BUILDING UP OF THE TEACHERS 5th TO 8th CLASSES||POLÍTICA EDUCACIONAL E CULTURA ESCOLAR: CONSEQUÊNCIAS NA CONSTITUIÇÃO DE PROFESSORES DE 5ª À 8ª SÉRIES
- Voltar
Metadados
Descrição
This text treat the formation of teachers from 5 th to 8 th classes, a process mediated by the culture of the school and the implementation of educational policies, based on research done in a centenary public school located in the city of São Paulo. The qualitative research consisted of extensive survey of documentation in school and the Archive of the State of São Paulo, interviews, in addition to carrying out visits to observe the work of teachers and the relations established in school. The categories school culture and work helped explain, in historical perspective, the establishment of the desisting (renouncing) teachers. The analysis has showed the deepening of a contradiction between the possibilities put in the work and the objective conditions of work, emphasizing to the emptying of the school as a place of training of new generations, for knowledge. Initially we present the culture of the school through a practice observed in school because it summarizes the historical building of the school and the current cycle II from the old secondary and its popularization. The research focused in this path, aspects of work and teaching profession. At the end we present the
consequences for the teacher.||O texto aborda a constituição de professores de 5ª a 8ª séries, processo mediado pela cultura da escola e pela implementação de políticas educacionais, com base em pesquisa realizada numa centenária escola estadual paulistana. A pesquisa qualitativa constou de levantamento de vasta documentação na escola e no Arquivo do Estado de São Paulo, entrevistas, além da realização de visitas para observação do trabalho dos professores e das relações que se estabelecem na escola. As categorias cultura escolar e trabalho permitiram explicar, numa perspectiva histórica, a constituição de professores desistentes. Explicitou-se o aprofundamento da contradição entre as possibilidades postas no trabalho e as precárias condições de trabalho, ressaltando-se o esvaziamento da escola como lugar de formação das novas gerações, pelo conhecimento. Inicialmente apresentamos a cultura da escola por meio de uma das práticas escolares observadas, pois a mesma sintetiza a constituição histórica da escola e do atual ciclo II a partir do ensino secundário e de sua popularização. Privilegiou-se nessa trajetória aspectos relacionados ao trabalho e à profissão docente. Ao final apresentamos as consequências para o professor.
ISSN
2237-8707
Autor
Monfredini, Ivanise
Data
24 de agosto de 2011
Formato
Identificador
https://periodicos.uem.br/ojs/index.php/TeorPratEduc/article/view/14063 | 10.4025/tpe.v12i1.14063
Idioma
Fonte
Teoria e Prática da Educação; v. 12 n. 1 (2009); 101-114 | 2237-8707 | 1415-837X
Assuntos
Teaching work | school culture | continuous progression | educational policies. | trabalho docente | cultura escolar | progressão continuada | políticas educacionais.
Tipo
info:eu-repo/semantics/article | info:eu-repo/semantics/publishedVersion