-
el diálogo en la formación transdisciplinar del educador-filósofo||o diálogo na formação transdisciplinar do educador-filósofo||dialog in the transdisciplinar formation of the educator-philosopher
- Voltar
Metadados
Descrição
Considering dialogue as a fundamental philosophical experience, this paper aims to understand the possibility of a radical and emphatic dialogic practice in the formation of the educator-philosopher. “Educator-philosopher” is the term used to detach the importance of a dialogic specialization in philosophy so that the teacher’s teaching practice becomes a philosophical activity, and he finds himself as a philosopher in the ways of philosophy. The transdisciplinary perspective announced is configured as an epistemologic field of a dialogue methodology practiced at all ages of basic education. It has to do with an understanding of philosophy as an apprenticeship of appropriative thinking, which requires of the educator-philosopher a radical transformation, because only the one who learned to be a philosopher – the one who learned to investigate the "what" of things, investigating thoughts themselves – can favor the event of a dialogic practice whose focus is the apprenticeship of the articulator thought: to learn to learn with the seriousness of a child.||O presente trabalho pretende descrever a personalidade de um professor do início do século XIX que transgrediu as formas tradicionais de se relacionar com o outro na escola das primeiras letras na América do Sul. O artigo está estruturado em três partes. A primeira delas destina-se à análise do conceito de estrangeiro e sua possível relação com a instituição escolar das primeiras letras do século XIX. A segunda parte procura descrever a forma com que Simón Rodríguez oferece a hospitalidade ao estrangeiro, na escola de Chuquisaca. Por fim, tentaremos pensar a possível relação entre o conceito de infância, cunhado por Walter Kohan no livro Infância, política e pensamento, e os conceitos de estrangeiro e hospitalidade presentes no pensamento de Simón Rodríguez.||Partiendo del diálogo como experiencia filosófica fundamental, se busca comprender las posibilidades de la práctica dialógica radical y rigurosa en la formación del educador-filósofo. Usamos el término “educador-filósofo” para destacar la importancia de una formación dialógica del profesor de filosofía, para que su práctica docente sea una actividad propiamente filosófica, y él mismo se encuentre filósofo en los caminos de la filosofía. La perspectiva transdisciplinar anunciada se configura como campo epistemológico de una metodología de la práctica dialógica en todas las edades en la educación básica. Se trata de una comprensión de filosofía como aprendizaje del pensar apropiador, requiriendo del educador-filósofo una transformación radical, porque sólo quien aprendió a ser filósofo - quien aprendió a investigar el “qué” de las cosas investigando los propios pensamientos – puede favorecer el acontecimiento de una práctica dialógica cuyo foco es el aprendizaje del pensamiento articulador – un aprender a aprender con la seriedad de un niño.
ISSN
1984-5987
Periódico
Autor
galeffi, dante augusto
Data
16 de junho de 2009
Formato
Idioma
Fonte
childhood & philosophy; Vol 4, No 7 (2008): jan./june; pp. 103-114 | childhood & philosophy; Vol 4, No 7 (2008): jan./june; pp. 103-114 | childhood & philosophy; Vol 4, No 7 (2008): jan./june; pp. 103-114 | 1984-5987
Tipo
info:eu-repo/semantics/article | info:eu-repo/semantics/publishedVersion