Descrição
Eles não usam black-tie: a forma como conteúdo histórico-ideológico.
O presente artigo analisa comparativamente a peça Eles não
usam black-tie, de Gianfrancesco Guarnieri (1958) e o filme
homônimo (1981) com direção de Leon Hirszman. Demonstramos que há uma dicotomia no texto de Guarnieri
que se equilibra na configuração da forma interna da peça
teatral e, verificamos que, na transposição da linguagem
teatral para a linguagem cinematográfica, e pelas opções da
adaptação em momentos diversos de nossa história política,
essa balança se desequilibra. Desta forma, percebemos
como, a partir de nossa matéria estética, podemos compreender
o nosso devir histórico.
Palavras-chave: teatro; cinema; história; arte e política.
Arena and the engagement in modern Brazilian theatre.
The present article analyses comparatively the play Eles não
usam black-tie, by Gianfrancesco Guarnieri (1958), and the
homonym movie (1981) with the direction of Leon Hirszman.
We demonstrated that there is a dichotomy in Guarnieri’s
text that balances in the internal shape configuration of the theatrical play and we verify that in the transposition from the theatrical language to the cinematographic language, and by the adaptation options in several moments of our political history, this scale unbalances. In this way, we noticed how from our esthetic matter we can comprehend our historical obligation and that even with the same content, the works are different in their formal options, in other words, modifying the way of the presentation of the contents, we modify the content itself.
Keywords: theater; cinema; history; arts and politics.