Descrição
Starting in the past two decades of the XX century, the current of thought that minimizes the referential character of historic discourse rises to an outstanding position, which is a factor leading to the dilution of history, myth and fiction frontiers. The idea that everyone lives in fiction is being settled then, there being no reason for the anthropologist to assign to the object of his investigation, a mythical time different from his own. On the other hand, anxiety by the “fictionalization of everything” is increasing. The text starts from this tension, which punctuates contemporary theories, to ponder on the new current fiction regimes, and it takes Eduardo Coutinho’s and Maria Augusta Ramos’ films as the object of analysis.||A partir das duas últimas décadas do século XX, ganha proeminência a vertente de pensamento que minimiza o caráter referencial do discurso histórico, diluindo as fronteiras entre história, mito e ficção. Afirma-se a ideia de que todos vivemos na ficção e no narrativo, não havendo razão para o antropólogo atribuir ao objeto de sua investigação um tempo mítico essencialmente diferente do seu. Por outro lado, acentua-se a inquietação, despertada pelo avanço tecnológico, com a “ficcionalização de tudo”. O texto parte dessa tensão, que pontua as teorias contemporâneas, para pensar os novos regimes da ficção na atualidade, tomando como objeto de análise filmes de Eduardo Coutinho e Maria Augusta Ramos.