-
Epistemological elements in the construction of the curricular structure of the general education syllabus of the information science courses of UFSC||Elementos epistemológicos na construção da estrutura curricular do núcleo de formação geral dos cursos de ciência da informação da UFSC
- Voltar
Metadados
Descrição
The relationship between epistemology and curricular structure is established from studies in which the attainment of knowledge is preserved. In Information Science, some elements are widely discussed, such as: interdisciplinarity, the relation with the information technology and the social insertion. The present study intends to analyze the curricular structure of the General Training Syllabus, common to the courses of Archival Studies, Librarianship and Information Science that are offered by the Department of Information Science of UFSC, from the perspective of information technology. It uses qualitative research as a way of approaching the problem, once the data were collected directly from the existing documents and classified for an interpretative analysis by the researcher; concerning technical procedures, this study is supported by a bibliographical research in o rder to gather theoretical references, which were chosen intentionally for their already renowned relevance to the field of study; concerning the objectives, it is characterized as an exploratory and descriptive research. As a result, it was possible to identify that the epistemological relationship of these areas remains preserved.||A relação entre epistemologia e estrutura curricular se estabelece a partir dos estudos nos quais a obtenção do conhecimento é preservada. Na Ciência da Informação alguns elementos são amplamente discutidos, tais como: a interdisciplinaridade, a relação com a tecnologia da informação e a inserção social. O presente estudo se propõe a analisar a estrutura curricular do Núcleo de Formação Geral, comum aos cursos de Arquivologia, Biblioteconomia e Ciência da Informação que são ofertados pelo Departamento de Ciência da Informação da UFSC, sob a perspectiva da tecnologia da informação. Utiliza a pesquisa qualitativa como forma de abordagem do problema, uma vez que os dados foram coletados diretamente dos documentos existentes e classificados para uma análise interpretativa do pesquisador, do ponto de vista dos procedimentos técnicos se apoia na pesquisa bibliográfica para levantamento dos referenciais teóricos que foram escolhidos de forma intencional pela relevância já consagrada na área e, do ponto de vista dos objetivos, se caracteriza como uma pesquisa exploratória e descritiva. Como resultado foi possível identificar que a relação epistemológica dessas áreas se mantém preservada.
ISSN
1678-765X
Abrangência
Brazil; Contemporary | Brasil; Contemporâneo
Autor
Bedin, Sonali Paula Molin | Vianna, William Barbosa
Data
22 de maio de 2019
Formato
Identificador
https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/rdbci/article/view/8652729 | 10.20396/rdbci.v17i0.8652729
Idioma
Fonte
RDBCI: Digital Journal of Library and Information Science; Vol. 17 (2019): Continuous Publishing; e019017 | RDBCI: Revista Digital de Biblioteconomia e Ciência da Informação; v. 17 (2019): Publicação Contínua; e019017 | 1678-765X
Assuntos
Academic curriculum | Epistemology | Information technology | Currículo acadêmico | Epistemologia | Tecnologia da informação
Tipo
info:eu-repo/semantics/article | info:eu-repo/semantics/publishedVersion | Texto | Text