-
Escrita acadêmica: formas de mobilizar o discurso do outro (Academic writing: forms to mobilize the speech of the other)||Academic writing: forms to mobilize the speech of the other
- Voltar
Metadados
Descrição
In this paper, we aim to analyze the ways used to mobilize the reader in the writing on the concepts of variation and change in three dissertations selected from the Public Domain Portal – CAPES. Both dissertations were defended in 1979, 1989 and 2011. We follow in our study the proposal of Heterogeneidade enunciativa do dizer, proposed by Authier-Revuz (1998, 2004) in order to investigate the different ways of saying. The results pointed out to three ways of mobilizing the interlocutor's speech, which we call: writing that mark borders, writing that represents a saying and reflective writing of saying.KEYWORDS: Speech. Mobilization. Writing.||Neste artigo, objetivamos analisar as formas de mobilização do discurso do outro na escrita dos conceitos de variação e de mudança em três dissertações de mestrado selecionadas do portal domínio público – CAPES e defendidas nos anos de 1979, 1989 e 2011. Tomamos como base a heterogeneidade enunciativa do dizer, proposta por Authier-Revuz (1998, 2004) no que se refere à modalização autonímica, ou seja, as diferentes formas do dizer. Os resultados apontam para três formas de mobilizar o discurso do outro, as quais denominamos de: escrita que marca fronteiras, escrita que representa um dizer e escrita reflexiva do dizer.PALAVRAS-CHAVE: Discurso. Mobilização. Escrita.
ABSTRACT In this paper, we aim to analyze the ways used to mobilize the reader in the writing on the concepts of variation and change in three dissertations selected from the Public Domain Portal – CAPES. Both dissertations were defended in 1979, 1989 and 2011. We follow in our study the proposal of Heterogeneidade enunciativa do dizer, proposed by Authier-Revuz (1998, 2004) in order to investigate the different ways of saying. The results pointed out to three ways of mobilizing the interlocutor's speech, which we call: writing that mark borders, writing that represents a saying and reflective writing of saying.KEYWORDS: Speech. Mobilization. Writing.
ISSN
1808-1355
Periódico
Autor
Campos, Sulemi Fabiano | Alves, Elza Maria Silva de Araújo
Data
30 de dezembro de 2014
Formato
Identificador
https://periodicos2.uesb.br/index.php/estudosdalinguagem/article/view/1265 | 10.22481/el.v12i2.1265
Idioma
Editor
Direitos autorais
Copyright (c) 2014 Estudos da Língua(gem)
Fonte
Estudos da Língua(gem); v. 12 n. 2 (2014): Estudos da Língua(gem) - ISSN: 1982-0534; 275-292 | Language Studies; Vol. 12 No. 2 (2014): Estudos da Língua(gem) - ISSN: 1982-0534; 275-292 | Études de Langues; Vol. 12 No. 2 (2014): Estudos da Língua(gem) - ISSN: 1982-0534; 275-292 | Estudios del lenguaje; Vol. 12 Núm. 2 (2014): Estudos da Língua(gem) - ISSN: 1982-0534; 275-292 | 1982-0534 | 1808-1355 | 10.22481/el.v12i2
Assuntos
Discurso | Mobilização | Escrita | Speech | Mobilization | Writing
Tipo
info:eu-repo/semantics/article | info:eu-repo/semantics/publishedVersion | Reviewed by peers | Revisión por pares | Avaliado pelos pares