Descrição
“Public communication” in Brazil has always reflected the political interests of its rulers. Within this context, the public communication agents contend between the ethic of inclusion - typical of the State, and the aesthetic of partisan discourse. The actions of public relations actions converge to the construction of identities associated to messianism and an overoptimistic patriotic attitude towards the country, as it is currently evidenced in the federal scope. The article discusses the situation of the communication professionals in this area and proposes ways of reverting this scenario.||La “comunicación pública” en Brasil ha reflejado desde siempre los intereses políticos de sus dirigentes. En ese contexto, los agentes de la comunicación pública se debaten entre la ética de la inclusión, típica del Estado, y la estética del discurso partidario. Las acciones de relaciones públicas convergen para la construcción de identidades asociadas al mesianismo y al ufanismo, como se constata actualmente en el marco federal. El artículo discute la situación de los profesionales de comunicación en esa área y propone modos de revertir ese cuadro.||A “comunicação pública”, no Brasil, sempre refletiu os interesses políticos de seus dirigentes. Nesse contexto, os agentes da comunicação pública debatem-se entre a ética da inclusão, típica do Estado, e a estética do discurso partidário. As ações de relações públicas convergem para a construção de identidades associadas ao messianismo e ao ufanismo, como se constata atualmente em âmbito federal. O artigo discute a situação dos profissionais de comunicação nessa área e propõe modos de reverter esse quadro.