Descrição
The theoretical approach of newsmaking focused on journalistic production presents challenges that directly impact research in journalism: the difficulty to enter newsrooms, the tension in interviews with journalists, the effectiveness in reporting field work. Perhaps, for this reason, most studies focus on analyzing the product, especially considering media criticism. On the other hand, knowing the steps that precede the final product, and mapping the controversies may be quite useful for theories in this field. Thus, we defend and propose the use of ethnography, according to the actor-network theory of Latour, as a possible theoretical-methodological approach for media criticism studies.||A abordagem teórica do newsmaking, focada na produção jornalística, apresenta desafios que impactam diretamente as pesquisas em jornalismo: dificuldade de entrar nas redações, tensão nas entrevistas com jornalistas, efetividade no relato do trabalho de campo. Talvez por isso grande parte dos estudos se detenham na análise do produto, em especial quando se direcionam à crítica de mídia. Por outro lado, conhecer as etapas que antecedem o produto final, procurando mapear as controvérsias, pode ser bastante oportuno para as teorias desse campo. Assim, defendemos e propomos a utilização da etnografia, segundo as bases da teoria ator-rede de Latour, como abordagem teórico-metodológica possível para os estudos de crítica de mídia.