-
Faculty careers in stricto sensu postgraduate program: a study in brazilian private institution of higher education||Carreiras docentes no stricto sensu: um estudo em instituição privada de ensino superior
- Voltar
Metadados
Descrição
This paper aims to present results of a research oriented to investigate faculty careers in stricto sensu postgraduate program developed by Brazilian private institution of higher education. Under a multidimensional approach, which spans career impacts under different instances – personal, organizational and societal – the study was conducted by a qualitative and descriptive-analytical research, involving semi-structured and in-depth interviews with professors of stricto sensu postgraduate program in Administration of a Brazilian private higher education institution. As results, it was possible to identify career scripts expressing modes of engagement; difficulties, conflicts and dilemmas; as well as management strategies aimed at fulfilling macro-institutional requirements. In conclusion, the respondents expressed the role and relevance of the demands associated to the achievement of career scripts, goals, and results outlined by the Brazilian Federal Agency for Postgraduate Education – CAPES.||Este artigo tem como propósito apresentar resultados de pesquisa destinada a investigar carreiras docentes em programas stricto sensu desenvolvidas junto à instituição privada de ensino superior. Sob um enfoque multidimensional, que abrange impactos de carreira sob diferentes instâncias – pessoal, organizacional e societal –, a pesquisa pode ser caracterizada como de abordagem qualitativa e caráter descritivo-analítico, envolvendo entrevistas semiestruturadas e em profundidade junto a docentes de cursos stricto sensu em Administração de instituição privada de ensino superior de Belo Horizonte (MG). Como resultados, constatam-se scripts de carreira que expressam modos de engajamento; dificuldades, conflitos e dilemas; bem como estratégias de encarreiramento direcionadas ao cumprimento de exigências macroinstitucionais. Em suma, conclui-se quanto à percepção dos respondentes quanto ao papel e à relevância das demandas associadas ao cumprimento de metas e resultados delineados pelo órgão de acompanhamento e controle dos programas de pós-graduação – CAPES – no norteamento de seus scripts de carreira.
ISSN
2237-5864
Periódico
Autor
Kilimnik, Zélia Miranda | Sant'Anna, Anderson de Souza | Santos Neto, Silvino Paulino dos
Data
11 de julho de 2018
Formato
Identificador
https://periodicos.ufmg.br/index.php/rdes/article/view/2312 | 10.35699/2237-5864.2018.2312
Idioma
Direitos autorais
Copyright (c) 2018 Zélia Miranda Kilimnik, Anderson de Souza Sant'Anna, Silvino Paulino dos Santos Neto
Fonte
Revista Docência do Ensino Superior; Vol. 8 No. 1 (2018); 43-60 | Revista Docência do Ensino Superior; Vol. 8 Núm. 1 (2018); 43-60 | Revista Docência do Ensino Superior; v. 8 n. 1 (2018); 43-60 | 2237-5864 | 2358-6338
Assuntos
Carreira docente | Desenvolvimento docente | Programas stricto sensu | Professor career | Professor career development | Stricto sensu programs
Tipo
info:eu-repo/semantics/article | info:eu-repo/semantics/publishedVersion