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Fashion journalism made in Brazil: Characteristics of the practice||Jornalismo de moda made in Brazil: características da prática
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Metadados
Descrição
Understanding fashion journalism by associating the natures of journalism and fashion is one of the proposals of this article, as well as punctuating elementary particularities of the practice. We start from a theoretical discussion with the characteristics to define the science of the newspapers coined by Otto Groth and Luiz Beltrão, approaching them to the studies in fashion with the support of the work of Gilles Lipovetsky and Lars Svendsen. Then, we discern journalism about fashion from fashion journalism and present some typologies of this journalistic content: (i) trend, (ii) service, (iii) behavior (Joffily, 1991), and (iv) celebrities (Hinerasky, 2006; Flores, 2008). Finally, we list four essential characteristics of fashion journalism in Brazil: (i) Supremacy of the image, (ii) Reference text, (iii) Foreignism and Neologism, and, finally, (iv) Interpretation and Opinion. The proposal is an essay to define the practice and contribute to future studies in the area.Keywords: fashion journalism, journalism about fashion, journalism studies.||Compreender o jornalismo de moda ao associar as naturezas do jornalismo e da moda é uma das propostas do presente artigo, bem como pontuar particularidades elementares da prática. Partimos de uma discussão teórica com as características para definir a ciência dos jornais cunhadas por Otto Groth e Luiz Beltrão, aproximando-as dos estudos em moda com o apoio da obra de Gilles Lipovetsky e Lars Svendsen. Em seguida, discernimos o jornalismo sobre moda do jornalismo de moda e apresentamos algumas tipologias desse conteúdo jornalístico: (i) tendência, (ii) serviço, (iii) comportamento (Joffily, 1991) e (iv) celebridades (Hinerasky, 2006; Flores, 2008). Para finalizar, listamos quatro características imprescindíveis ao jornalismo de moda no Brasil: (i) Supremacia da imagem, (ii) Texto referencial, (iii) Estrangeirismo e Neologismo e, por fim, (iv) Interpretação e Opinião. A proposta é um ensaio para definir a prática e para contribuir com futuros estudos na área.Palavras-chave: jornalismo de moda, jornalismo sobre moda, estudos de jornalismo.
ISSN
1984-8226
Periódico
Autor
Moreira Flores, Ana Marta
Data
21 de junho de 2018
Formato
Identificador
http://revistas.unisinos.br/index.php/fronteiras/article/view/fem.2018.201.04 | 10.4013/fem.2018.201.04
Idioma
Editor
Fonte
Fronteiras - estudos midiáticos; v. 20 n. 1 (2018): Janeiro/Abril; 41-51 | 1984-8226
Tipo
info:eu-repo/semantics/article | info:eu-repo/semantics/publishedVersion