-
FORMAÇÃO PROFISSIONAL E CONSTRUÇÃO DA IDENTIDADE DOS PROFISSIONAIS DA EDUCAÇÃO
- Voltar
Metadados
Descrição
The present article has as proposal conternplates about the professional's of the Basic Education formation. Considering that this is a complex problem, we proposed the analysis starting from severa] points of views. Of the specialists' point of view and school administrators, the problem can be analyzed starting from the perspective that the organizational process of the school should be reviewed in the scnsc of opening more appropriate spaccs for initial formation and formation in service making possible to the future or in forrnation, to reorganize their professional conditions to the new social needs. Of the rulers' point of view, it is treated of a problem of administration of the public net of teaching that needs to be adapted to the demand, in other words, rationalized in agrcement wiU1 the number of students to be assisted, the cost per captures and the budget readiness of the agent backer (in the case in analysis, the city halls).Of thc point of vicw of the syndical organizations and of the teachers, the subjcct refers to the work conditions as wages; career plans, training spaces in lhe own workday, warranty of public contests, didactic-pedagogic autonomy, etc. As wc can see, the subjcct is really cornplex and it demands that there is an articulation being considered thc initial formation, the continuous formation in service and the access forms to the profession.||O presente artigo tem como proposta refletir sobre a formação do profissional da Educação Básica. Considerando que este é um problema complexo, propusemos a análise a partir de vários pontos de vistas. Do ponto de vista dos estudiosos e administradores escolares, o problema pode ser analisado a partir da perspectiva de que o processo organizacional da escola deve ser revisto no sentido de abrir espaços mais adequados para formação inicial e formação em serviço possibilitando, ao futuro docente ou em formação, readequar suas condições profissionais às novas necessidades sociais. Do ponto de vista dos governantes, trata-se de um problema de gerenciamento da rede pública de ensino que precisa estar adequada à demanda, ou seja, racionalizada de acordo com o número de alunos a serem atendidos, o custo per capita e a disponibilidade orçamentária do agente financiador (no caso em análise, as prefeituras).Do ponto de vista das organizações sindicais e dos professores, a questão refere-se às condições de trabalho como salários, planos de carreira, espaços de capacitação na própria jornada de trabalho, garantia de concursos públicos, autonomia didático-pedagógica etc. Como se vê, a questão é deveras complexa e exige que haja uma articulação considerandose a formação inicial, a formação continuada em serviço e as formas de acesso à profissão.
ISSN
1518-7926
Periódico
Autor
GOMES, Alberto Albuquerque
Data
21 de outubro de 2019
Formato
Identificador
https://revistas.marilia.unesp.br/index.php/educacaoemrevista/article/view/9352 | 10.36311/2236-5192.2003.v4n4.9352
Idioma
Direitos autorais
Copyright (c) 2003 Educação em Revista
Fonte
Educação em Revista; v. 4 n. 4 (2003); 65-82 | 2236-5192 | 1518-7926
Assuntos
teachers' forrnation | basic cducation | initial formation | continuous formation | formação de professores | educação básica | formação inicial | formação continuada
Tipo
info:eu-repo/semantics/article | info:eu-repo/semantics/publishedVersion