Descrição
This article analyses photographs of Hélvio Romero that show advertisement on the streets of the largest city in South America, São Paulo. Based on the observation that billboards can “act” on a very diverse urban population, we ask about the processes of organization of this type of photography, which is installed in the city and seizes its architecture and its road layout. Within the “environmental advertising”, picture becomes a producer of scenes that are transfigured into specific places of semantic investments that give merit to physical attributes of enunciation’s figures, which are used to highlight the narrative of sexuality, here conceived as basic narrative of consumption.||Esse artigo analisa fotografias de Hélvio Romero que retratam fotos publicitárias nas ruas da maior cidade da América do Sul, São Paulo. Partindo da constatação de que os outdoors agem sobre uma população citadina muito diversificada, indagamos quais são os processos de organização desse tipo de fotografia, ao ser instalada na cidade, apropriando-se de sua arquitetura e de seu traçado viário. No âmbito da publicidade ambiental, a fotografia torna-se produtora de cenas que são transfiguradas em lugares de específicos investimentos semânticos de valorização dos atributos físicos das figuras do enunciado, que são empregadas para destacar a narrativa da sexualidade, aí concebida como narrativa basilar do consumo.