-
Francis Bacon: “pintar sensações” (Francis Bacon: “to paint sensations”)||Francis Bacon: “to paint sensations”
- Voltar
Metadados
Descrição
This text covers, by psychoanalysis way, what we consider the “method” of Francis Bacon: “to paint sensations”. For that, we take as main references, the Letter 52 (1896), from Freud to Fliess correspondence, and In search of the lost time, a romance of Marcel Proust ([1922] 1995), observing the possibility to consider what Proust names as “involuntary memory” and its role at the creative process as an enlightening illustration of what Freud brings us, at the mentioned Letter about the memory in the stratification and the psychic operation. These ideas seem to us fruitful for an apprehension of the subjective processes proper to artistic activity, offering, then, subside to think the creative process at Francis Bacon.KEYWORDS: Memory. Sensation. Creativity process.||O texto aborda, pela via da psicanálise, o que consideramos como o “método” de Francis Bacon: “pintar sensações”. Para isto, tomo, como referências principais, a Carta 52 (1896), da correspondência de Freud com Fliess, e Em busca do tempo perdido, romance de Marcel Proust ([1922] 1995), observando a possibilidade de considerar o que Proust nomeia como “memória involuntária” e o seu papel no processo criativo como uma ilustração esclarecedora do que Freud nos traz na Carta sobre a estratificação e o funcionamento do psiquismo. Estas ideias nos parecem bastante profícuas para a apreensão dos processos de subjetivação próprios à atividade artística, oferecendo, portanto, subsídios para pensar o processo criativo em Francis Bacon.PALAVRAS-CHAVE: Sensação. Memória. Criação artística.
ABSTRACT This text covers, by psychoanalysis way, what we consider the “method” of Francis Bacon: “to paint sensations”. For that, we take as main references, the Letter 52 (1896), from Freud to Fliess correspondence, and In search of the lost time, a romance of Marcel Proust ([1922] 1995), observing the possibility to consider what Proust names as “involuntary memory” and its role at the creative process as an enlightening illustration of what Freud brings us, at the mentioned Letter about the memory in the stratification and the psychic operation. These ideas seem to us fruitful for an apprehension of the subjective processes proper to artistic activity, offering, then, subside to think the creative process at Francis Bacon.KEYWORDS: Memory. Sensation. Creativity process.
ISSN
1808-1355
Periódico
Autor
Borges, Sonia
Data
30 de junho de 2013
Formato
Identificador
https://periodicos2.uesb.br/index.php/estudosdalinguagem/article/view/1221 | 10.22481/el.v11i1.1221
Idioma
Editor
Direitos autorais
Copyright (c) 2013 Estudos da Língua(gem)
Fonte
Estudos da Língua(gem); v. 11 n. 1 (2013): Estudos da Língua(gem) - ISSN: 1982-0534; 199-213 | Language Studies; Vol. 11 No. 1 (2013): Estudos da Língua(gem) - ISSN: 1982-0534; 199-213 | Études de Langues; Vol. 11 No. 1 (2013): Estudos da Língua(gem) - ISSN: 1982-0534; 199-213 | Estudios del lenguaje; Vol. 11 Núm. 1 (2013): Estudos da Língua(gem) - ISSN: 1982-0534; 199-213 | 1982-0534 | 1808-1355 | 10.22481/el.v11i1
Assuntos
Sensação | Memória | Criação artística | Sensation | Memory | Creativity process
Tipo
info:eu-repo/semantics/article | info:eu-repo/semantics/publishedVersion | Reviewed by peers | Revisión por pares | Avaliado pelos pares