-
Franklin Joaquim Cascaes: from the desire to know to the representation of being||Franklin Joaquim Cascaes: Do desejo de saber à representação do ser
- Voltar
Metadados
Descrição
Franklin Cascaes, who was born in 1908, resented each new destructive impact of the old natural and cultural environment, brought about by the modernization of Santa Catarina Island. As a folklorist, he ran through to the communities of farmers and anglers, recording what was left of tradition, in surviving practices or in the memories. As a self-taught artist, he poured his investigations into art forms, mixed with his own imagination, his fantasies and the experiences of a local man. The article deals with two scopes of images created by the folklorist artist: sculptures to represent daily activities; drawings by which he invented iconographies for fantastic beings. In this selection of images, taken in his dynamics performances, it is shown that Cascaes, affected by a modern historical consciousness, created representations for his lost world, moved by the dream that they could replace the things of past. Finally, based on the reflections of the Dutch historian and philosopher Frank Ankersmit, there are similarities between the practice of this folklorist artist and history. The images produced by the art of Franklin Cascaes, with the pretension of being “presence”, of “presenting”, instead of what is represented, creates a relationship with a current historiographical discussion. To desire a writing of history that produces a feeling of closeness to the past, which produces effects of presence, of synesthetical encounter of the historian and his reader with the things of yore.||Franklin Cascaes, nascido em 1908, ressentia-se a cada novo impacto destruidor do antigo ambiente natural e cultural provocado pela modernização da Ilha de Santa Catarina. Como folclorista, percorreu as comunidades de lavradores e pescadores, registrando o que sobrava da tradição em práticas sobreviventes ou na memória. Como artista autodidata, verteu em formas de arte suas investigações, misturadas à sua própria imaginação, suas fantasias e vivências de homem do lugar. O artigo trata de abordar dois escopos de imagens criadas pelo artista folclorista: esculturas para representar atividades do cotidiano; desenhos pelos quais inventava iconografias para entes fantásticos. Nessa seleção de imagens, tomadas em sua dinâmica performática, mostra-se que Cascaes, afetado por uma consciência histórica moderna, criou representações para seu mundo perdido, movido pelo sonho de que elas pudessem substituir as coisas de outrora. Por fim, com base nas reflexões do historiador e filósofo neerlandês Frank Ankersmit, mostram-se aproximações entre a prática desse artista folclorista com a história. As imagens produzidas pela arte de Franklin Cascaes, com a pretensão de ser “presença”, de se “apresentar”, no lugar daquilo queé representado, cria um parentesco com uma discussão historiográfica atual: deseja-se uma escrita da história que produza uma sensação de proximidade com o passado, que produza efeitos de presença, de encontro sinestésico do historiador e do seu leitor com as coisas de outrora.
ISSN
2317-6725
Periódico
Autor
Flores, Maria Bernardete Ramos
Data
29 de julho de 2021
Formato
Idioma
Direitos autorais
Copyright (c) 2021 Maria Bernardete Ramos Flores | https://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0
Fonte
Sæculum – History Review; Vol. 26 No. 44 (2021): Dossiê Diretório dos Índios; 10-29 | Sæculum – Revista de Historia; Vol. 26 Núm. 44 (2021): Dossiê Diretório dos Índios; 10-29 | Sæculum – Revista de História; v. 26 n. 44 (2021): Dossiê Diretório dos Índios; 10-29 | 2317-6725 | 0104-8929
Assuntos
Art | Folklore | Image | Representation | Arte | Folclore | Imagem | Representação
Tipo
info:eu-repo/semantics/article | info:eu-repo/semantics/publishedVersion