-
From Eve to the ladies of Christine de Pizan: deconstructing the image of women in the Middle Ages||De Eva às damas de Christine de Pizan: desconstruindo a imagem da mulher na Idade Média
- Voltar
Metadados
Descrição
The unidirectional tendency of traditional historiography in the treatment of its objects of study leads to a certain impossibility in the investigation of gender relations in medieval studies, mainly in its articulation with the literary. The systemic orientation of this historiographical model, based on prerogatives of the so-called gender coloniality with its unrivaled androcentric worldview, has always been constituted of mental and rhetorical formations built and perpetuated by the strength of its origin and tradition. Intending to investigate/deconstruct some aspects of the construction of the feminine reality within the scope of ideological and politically presented configurations in the Middle Ages, named “long” by Jacques Le Goff (2008), this paper examines the issue of becoming woman in authors and works of the Middle Ages. To this end, it proceeds to a significant anthological rescue of medieval texts of fundamental importance for the treatment of this complex and controversial subject of medieval history and culture. In the course of this critical-deconstructive examination, covering the range from Eve to the ladies of Christine de Pizan's Le Livre de la Cité des Dames, the study analyzes some of the traces and foundations of the medieval misogyny in its relationship with Howard Bloch's romantic love, one of most interesting phenomena in the history of Western thought and culture.||A tendência unidirecional da historiografia tradicional no tratamento de seus objetos de estudo acarreta certa inviabilização na investigação das relações de gênero nos estudos medievais, principalmente na sua articulação com o literário. A orientação sistêmica desse modelo historiográfico, fundamentada em prerrogativas da chamada colonialidade de gênero com a sua inarredável cosmovisão androcêntrica, mostra-se desde sempre constituída de formações mentais e retóricas construídas e perpetuadas pela força da sua origem e tradição. Com a intenção de investigar/desconstruir alguns aspectos da construção da realidade feminina no âmbito de configurações ideológicas e politicamente apresentadas na Idade Média que Jacques Le Goff chama “longa” (2008), este artigo examina a questão do tornar-se mulher em autores e obras da Idade Média. Para tanto, procede a um significativo resgate antológico de textos medievais de fundamental importância para o tratamento desse complexo e polêmico tema da história e cultura medievais. No decorrer desse exame crítico-desconstrutor, cobrindo o intervalo compreendido de Eva às damas de Le Livre de la Cité des Dames de Christine de Pizan, deverão surgir realçados traços e fundamentos da misoginia medieval na sua relação com a invenção do amor romântico discutida por Howard Bloch (1995), um dos mais interessantes fenômenos da história do pensamento e da cultura Ocidental.
ISSN
1516-1536
Periódico
Autor
Fonseca, Pedro Carlos Louzada
Data
17 de dezembro de 2020
Formato
Identificador
https://periodicos.ufpb.br/index.php/graphos/article/view/52676 | 10.22478/ufpb.1516-1536.2020v22n3.52676
Idioma
Direitos autorais
Copyright (c) 2020 Pedro Carlos Louzada Fonseca
Fonte
Revista Graphos; v. 22 n. 3 (2020): Middle Ages: Múltiplas Perspectivas; 121-139 | 1516-1536
Assuntos
Medieval Literature | Woman | Image | Deconstruction | Christine de Pizan | Literatura Medieval | Mulher | Imagem | Desconstrução | Christine de Pizan
Tipo
info:eu-repo/semantics/article | info:eu-repo/semantics/publishedVersion