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From quills to brushes: the past of São Paulo (re)created in orders from Afonso Taunay to Oscar Pereira da Silva||Da pena ao pincel: o passado paulista (re)criado nas encomendadas de Afonso Taunay a Oscar Pereira da Silva
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Metadados
Descrição
This article focuses on the five paintings by Oscar Pereira da Silva (1865 [7?] – 1939), commissioned by Museu Paulista’s board of directors, represented by Afonso d'Escragnolle Taunay (1876 – 1958), and destined to the Antiga Iconografia Paulista (Ancient São Paulo’s Iconography) room, which was opened to the public in 1922. Attention is drawn to the visual matrices selected by Taunay, such as those made by Hercule Florence (1804 – 1879), Aimé-Adrien Taunay (1803 – 1828) and Jean-Baptiste Debret (1768 – 1848), dating from the first decades of the 19th century and enlarged by Pereira da Silva in oil on canvas paintings almost 100 years later. Given the scarce iconography inherited from the past of São Paulo, the production of such images based on documents that were considered as authentic in Taunay's historical conception, would inform visitors about themes related to the history of São Paulo, such as monsoons and bandeiras. Changes that were made when enlarging the drawings, engravings and illustrations are also discussed, since these were taken as visual sources for the paintings, highlighting or obscuring certain elements contained in these images, adapting them to the glorification discourse proposed within the Museum. Its doors were reopened precisely for the celebrations of the Brazilian Independence Centenary, in a period when the economic and political strength of the state of São Paulo, when compared to other states of the federation, was justified by acts considered as heroic that were conducted by paulistas, as these paintings would attest.||O artigo tem por objeto as cinco pinturas de Oscar Pereira da Silva realizadas sob encomenda da diretoria do Museu Paulista na pessoa de Afonso Taunay e destinadas à sala Antiga Iconografia Paulista, aberta ao público em 1922. Atenta-se para a escolha das matrizes visuais selecionadas por Taunay, de autoria de Hercule Florence, Aimé-Adrien Taunay e Jean-Baptiste Debret, datadas das primeiras décadas do século XIX e ampliadas em óleo sobre tela por Pereira da Silva quase cem anos depois. Diante da escassa iconografia sobre o passado paulista, a produção de tais imagens, baseadas em documentos tidos como autênticos dentro da concepção histórica de Taunay, poderia informar os visitantes a respeito de temas relacionados à história de São Paulo, como as monções e as bandeiras. São discutidas ainda as alterações realizadas no momento da ampliação dos desenhos, gravuras e ilustrações tomadas como fontes visuais para as pinturas, com o objetivo de realçar ou obscurecer certos elementos contidos nessas imagens, adequando-as ao discurso exaltativo proposto pelo Museu. Suas portas eram reabertas justamente para celebrar o Centenário da Independência e demonstrar a pujança econômica e política do estado de São Paulo diante dos demais estados da federação, atribuindo-a a atos protagonizados pelos paulistas e compreendidos como heroicos.
ISSN
0101-4714
Autor
Lima Junior, Carlos Rogerio
Data
29 de novembro de 2018
Formato
Identificador
https://www.revistas.usp.br/anaismp/article/view/140262 | 10.1590/1982-02672018v26e34
Idioma
Direitos autorais
Copyright (c) 2018 Anais do Museu Paulista: História e Cultura Material
Fonte
Anais do Museu Paulista: História e Cultura Material; v. 26 (2018); e34 | 1982-0267 | 0101-4714
Assuntos
Afonso Taunay | Paiting | Oscar Pereira da Silva | Antiga iconografia paulista | commission | Afonso Taunay | Pintura | Oscar Pereira da Silva | Antiga iconografia paulista | Encomenda
Tipo
info:eu-repo/semantics/article | info:eu-repo/semantics/publishedVersion