Descrição
Inclusive Education implies the paradigm shift in attitudes and interpretation about the phenomenon of disability. In that case, the contribution of Psychology stands out just for providing theoretical foundations for the study of human development and learning. This article presents the contributions of socio-interactionist theories of Vygotsky and Feuerstein, and its relations with two trends employed in inclusive education: propositional and analytical approaches. It is concluded that the practice of inclusive education in closer to a propositional approach, unlike the theoretical foundations discussed here. These require analyze the implications of the inclusive process for promoting the potential learning of the student – the ultimate goal of a quality inclusive education for all peaple. Keywords: Inclusive Education. Psychology. Theoretical basis|| A Educação Inclusiva implica na mudança paradigmática de posturas e de interpretação acerca do fenômeno da deficiência. Nesse processo, a contribuição da Psicologia destaca-se justamente por fornecer fundamentos teóricos para o estudo do desenvolvimento e da aprendizagem humana. Este artigo discute as contribuições das teorias sócio-interacionistas de Vygotsky e Feuerstein e suas relações com duas tendências encontradas nas práticas em Educação Inclusiva: propositiva e analítica. Conclui-se que a prática atual em Educação Inclusiva se aproxima mais de um enfoque propositivo, diferentemente dos fundamentos teóricos aqui discutidos. Estes exigem analisar as implicações do processo inclusivo para a promoção do potencial de aprendizagem do aluno - objetivo final de uma educação inclusiva de qualidade, para todos. Palavras-chave: Educação Inclusiva. Psicologia. Fundamentos teóricos