Descrição
This article resulted of a research for the production of a dissertation of master’s degree in 2008, which it investigates in which dimension the formalization of proceedings originating from the theater-ground of physical line, in which the scene is a determinant of the spoken text, offers concrete ways for a specific problem of the theatrical art: the relation gestures peech. This text takes as a focus the analysis of a work presented by a Brazilian group that have as base for his dramaturgy the monologue written by the Italian playwright Dario Fo and the work of the Brazilian painter Portinari: Il Primo Miracolo, presented by Roberto Birindelli, of the Cia of the Baby of Porto Alegre.||Este artigo resultou de uma pesquisa realizada para a confecção de uma dissertação de mestrado em 2008, que investiga em que dimensão a formalização de procedimentos provenientes do teatro-solo de linha física, no qual a cena é determinante do texto falado, oferece caminhos concretos para um problema específico da arte teatral: a relação gestualidade - palavra. Este texto tem como foco a análise de um trabalho apresentado por um grupo brasileiro que possui como base para sua dramaturgia o monólogo escrito pelo dramaturgo italiano Dario Fo e a obra do pintor brasileiro Cândido Portinari: Il Primo Miracolo, apresentado por Roberto Birindelli, da Cia do Bebê de Porto Alegre.