-
GIOTTO
- Voltar
Metadados
Descrição
While commenting Giotto's art, Carrà enhances qualities as "freshness", "spontaneity", and a "rough plastic grace". He points out the differences between his position and those of other critics or commentators, such as the adherents of "certain pseudo primitivisms" or of "the theory derived from XVI century's Platonism"; Ruskin; Marcel Raymond; Mason Perkins. He states that, in order to apprehend the "humanity" of Giotto's art, "instead of any aesthetic theory", a "pictorial sensibility" would be necessary. Finally, Carrà examines the decoration of the Scrovegni chapel (Padova, 1305), "where Giotto's genius achieves its maximum splendor". || Ao comentar a obra de Giotto, Carrà exalta qualidades como "frescor", "espontaneidade" e uma "rude graça plástica". Ele acentua as diferenças entre sua posição e as de outros críticos ou comentadores, como os adeptos de "certos pseudoprimitivismos" ou da "teoria derivada do platonismo do século XVI"; Ruskin; Marcel Raymond; Mason Perkins. Afirma que, para apreender a "humanidade" da obra de Giotto, "em lugar de qualquer teoria estética", seria necessária "sensibilidade pictórica". Por fim, Carrà examina a decoração da capela dos Scrovegni (Pádua, 1305), "onde o gênio de Giotto atinge seu máximo esplendor".
ISSN
1678-5320
Periódico
Autor
Carrà, Carlo | Euvaldo, Célia
Data
1 de junho de 2009
Formato
Identificador
https://www.revistas.usp.br/ars/article/view/3070 | 10.1590/S1678-53202009000100013
Idioma
Direitos autorais
Copyright (c) 2009 Carlo Carrà, Célia Euvaldo
Fonte
ARS; Vol. 7 No. 13 (2009); 180-189 | ARS (São Paulo); v. 7 n. 13 (2009); 180-189 | ARS; Vol. 7 Núm. 13 (2009); 180-189 | 2178-0447 | 1678-5320
Assuntos
arte italiana | séc. XIV | Giotto | capela dos Scrovegni | Italian art | XIV century | Giotto | Scrovegni chapel
Tipo
info:eu-repo/semantics/article | info:eu-repo/semantics/publishedVersion