-
HISTORICAL LEARNING CONCEPTIONS IN BRAZILIAN CURRICULA PROPOSALS||CONCEPÇOES DE APRENDIZAGEM HISTÓRICA PRESENTES EM PROPOSTAS CURRICULARES BRASILEIRAS
- Voltar
Metadados
Descrição
This work is inserted in a research about the historical learning conceptionsdiff used in Brazil from 1917 until 2006, and it is part of the project "Learninghow to read, learning to write History". Th e aim of the present investigation is aboutthe learning conceptions that have been establishing the organization of the braziliancurricula proposals in a long time period, since the Francisco de Campos (1931)reform until the actual curricula proposals. Th e outline of this work includes theanalyses of curricula documents from the National History Curricula Parametersfor the elementary and high schools (1997; 1998). Th e methodology adopted wasthe qualitative investigations of case studies and the perspective of documentaland bibliographic investigation. Th e collection and treatment of the data was ruledon the analysis of the contents (Bardin, 2002). We took as reference some studiesthat were done on the curriculum´s perspective and the school subjects as a socialconstruction (Goodson, 1997). Moreover, the concept of the "disciplinary code"(Cuesta Fernandez, 1997;1998) allowed the understanding of the meaning of thecurriculum as a visible text of the History´s disciplinary code, from where we triedto understand the relationship among the contents and the form of History as aschool subject in a determined moment in brazilian's society. Partial results indicate the predominance of the conception of historical learning based upon the idea thatcompetences established on educational psychology, as a tendency in placing thelearning since the production method of historical knowledge, not revealing yetthe conception of historical learning established on the epistemology of the properscience of History (Lee 2003; 2006) ||O trabalho insere-se em pesquisa mais ampla sobre as concepções deaprendizagem histórica difundidas no Brasil no período de 1917 a 2006, e faz partedo projeto "Aprender a ler, aprender a escrever história". O escopo da investigaçãoabrange concepções de aprendizagem que têm fundamentado a organização depropostas curriculares brasileiras num período de longa duração, desde a ReformaFrancisco Campos (1931), às propostas curriculares atuais. O recorte proposto nopresente estudo inclui a análise de documentos curriculares referentes aos ParâmetrosCurriculares Nacionais de História para o ensino fundamental e médio (1997;1998) Adotou-se a metodologia de investigação qualitativa de estudo no caso e aperspectiva da investigação bibliográfi ca e documental. A recolha e tratamentode dados pautou-se na análise de conteúdos (Bardin, 2002). Tomaram-se comoreferência estudos realizados na perspectiva do currículo e das disciplinas escolarescomo construção social (Goodson,1997). Ademais, o conceito de "código disciplinar"(Cuesta Fernandez,1997; 1998) permitiu que se entendesse a abrangênciae signifi cado do currículo como texto visível do código disciplinar da história, apartir do qual buscou-se entender a relação entre o conteúdo e a forma da Históriacomo disciplina escolar em determinado momento da sociedade brasileira.Resultados parciais indicam a predominância de concepção de aprendizagemhistórica baseada na idéia de competências fundamentadas na psicologia educacional,bem como uma tendência em situar a aprendizagem a partir do métodode produção do conhecimento histórico, não revelando, ainda, uma concepção deaprendizagem histórica situada na epistemologia da própria ciência da História(Lee,2003; 2006).
ISSN
1414-6312
Periódico
Autor
Schmidt, Maria Auxiliadora Moreira dos Santos
Data
18 de novembro de 2009
Formato
Identificador
https://www.revistas.ufg.br/historia/article/view/8176 | 10.5216/hr.v14i1.8176
Idioma
Relação
https://www.revistas.ufg.br/historia/article/view/8176/5871 | 10.5216/hr.v1%.8176.5871
Fonte
História Revista; Vol. 14 No. 1 (2009); 203-213 | História Revista; v. 14 n. 1 (2009); 203-213 | 1984-4530 | 1414-6312
Tipo
info:eu-repo/semantics/article | info:eu-repo/semantics/publishedVersion