-
Human Rights Education In Basic Education: Scientific Production Indicators ||Educação em direitos humanos na educação básica: Indicadores da produção científica
- Voltar
Metadados
Descrição
Human Rights Education (HRE) has been the object of study, investigation, struggle and resistance. In Brazil, the National HRE Plan represented an achievement in the prerogatives dissemination related to human dignity and citizenship formation for the democratic experience. In view of the multiple analytical potentialities, this paper aimed to build indicators of Brazilian scientific production on HRE in Basic Education, considering the papers published in two databases, recognized for their relevance and reach, the of Journals Platform of the Coordination for the Improvement of Higher Education Personnel (CAPES) and Scientific Electronic Library Online (SciELO). The methodology was based on bibliometric analysis, with data collect, through descriptors, on digital platforms and information recording in spreadsheet format of Excel software and subsequent elaboration of graphics with indicators. The results, which covered publications from 2004 to 2019, mostly from the CAPES database, pointed to a concentration of research in the Southeast region; the prevalence of work in female co-authorship; the greater use of indirect sources; that “human rights” was the keyword with the highest incidence; and curriculum the most recurring theme in articles about EDH in Basic Education. It is expected that the study contributes to the understanding of scientific production in the area and promotes the construction of researches that go deepen and expand the knowledge related to HRE in Basic Education.||A Educação em Direitos Humanos (EDH) tem sido objeto de estudo, de investigação, de luta e de resistência. No Brasil, o Plano Nacional de EDH representou uma conquista na disseminação das prerrogativas atinentes à dignidade humana e de formação cidadã para a vivência democrática. Em face das múltiplas potencialidades analíticas, o presente artigo objetivou construir indicadores da produção científica brasileira sobre a EDH na Educação Básica, considerando os artigos publicados em duas bases de dados, reconhecidas pela relevância e pelo alcance, a Plataforma de Periódicos da Coordenação de Aperfeiçoamento de Pessoal de Nível Superior (CAPES) e a Scientific Electronic Library Online (SciELO). A metodologia fundamentou-se na análise bibliométrica, com levantamento dos dados, por meio de descritores nas plataformas digitais, registro das informações em formato de planilha do software Excel e posterior elaboração de gráficos com os indicadores. Os resultados, que abrangeram publicações de 2004 a 2019, majoritariamente da base CAPES, apontaram uma concentração das pesquisas na região Sudeste; a prevalência de trabalhos em coautoria feminina; a maior utilização de fontes indiretas; que “direitos humanos” foi a palavra-chave de maior incidência; e currículo o tema mais recorrente nos artigos sobre EDH na Educação Básica. Espera-se que o estudo contribua para a compreensão da produção científica na área e promova a construção de pesquisas que aprofundem e ampliem o conhecimento relativo à EDH na Educação Básica.
ISSN
2317-7853
Autor
Shoiti Nozu, Washington Cesar | Ribeiro, Eduardo Adão | Lamera Giesta Cabral, Rafael
Data
9 de agosto de 2020
Formato
Identificador
https://periodicos.unifesp.br/index.php/olhares/article/view/10715 | 10.34024/olhares.2020.v8.10715
Idioma
Direitos autorais
Copyright (c) 2020 Washington Cesar Shoiti Nozu, Eduardo Adão Ribeiro, Rafael Lamera Giesta Cabral
Fonte
Olhares: Revista do Departamento de Educação da Unifesp; v. 8 n. 2 (2020): NÚMERO TEMÁTICO "EDUCAÇÃO EM DIREITOS HUMANOS" ; 63-80 | 2317-7853
Assuntos
Human Rights and Education | Basic Education | Knowledge Production | Direitos humanos e educação | Educação básica | Produção de conhecimento
Tipo
info:eu-repo/semantics/article | info:eu-repo/semantics/publishedVersion | Avaliado pelos pares