Descrição
This article outlines a brief genealogy of the pedagogical function in film image. Setting off from philosopher Gilles Deleuze’s dialogues with the seventh art in the 70's and 80's, the analysis employs some of the concepts coined by him when recognizing the deep relations between cinema and thought. The objective is questioning the permanence of filmmaking as resistance at a time of widening and solidifying presence of audiovisual with social and control functions.KEYWORDS: Philosophy. Deleuze. Cinema.||Este artigo traça uma breve genealogia da função pedagógica da imagem cinematográfica. Partindo dos diálogos que o filósofo Gilles Deleuze criou com a sétima arte nas décadas de 70 e 80, o texto apresenta alguns dos conceitos criados por ele ao flagrar as profundas relações existentes entre cinema e pensamento. O objetivo é questionar a permanência da atividade cinematográfica como resistência em um momento de ampliação e solidificação da presença do audiovisual com funções sociais e de controle.PALAVRAS-CHAVE: Filosofia. Deleuze. Cinema.
ABSTRACTThis article outlines a brief genealogy of the pedagogical function in film image. Setting off from philosopher Gilles Deleuze’s dialogues with the seventh art in the 70's and 80's, the analysis employs some of the concepts coined by him when recognizing the deep relations between cinema and thought. The objective is questioning the permanence of filmmaking as resistance at a time of widening and solidifying presence of audiovisual with social and control functions.KEYWORDS: Philosophy. Deleuze. Cinema.