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Implementation of the strategy by using BSC: a case study in the brazilian public sector||Implementação da estratégia utilizando BSC: um estudo de caso no setor público brasileiro
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Metadados
Descrição
Nowadays, there are many studies on organizational performance, mainly associated with the private sector. In
the last decades, however, the public sector has also been under pressure to improve its performance and show
more transparency and assessment of results. In this context, some public institutions have sought after management
practices from the private sector, among them the Balanced Scorecard (BSC). However, the academic
literature on the public sector is relatively scarce, especially in the Brazilian context. In this sense, the objective
of this paper consists of describing a case study of formulation and implementation of strategy in a Brazilian
educational public institution, by using the methodology of Balanced Scorecard (BSC). The present paper, the
strategic objectives and the measurement suggested are analyzed, evaluating the learning and growth perspective
in more details. The results indicated differences with regard to the traditional BSC application to the
private sector, in addition to difficulties regarding involvement of the employees, strategy deployment and the
measurement of the suggested performance indicators.
Keywords: Balanced Scorecard (BSC); performance measures; public sector.||Atualmente, existem muitos estudos sobre desempenho organizacional, principalmente relacionados ao setor
privado. Nas últimas décadas, no entanto, o setor público também vem sendo pressionado para melhorar seu
desempenho e demonstrar maior transparência e avaliação de resultados. Neste contexto, algumas instituições
públicas têm buscado práticas gerenciais do setor privado, entre elas o modelo do Balanced Scorecard (BSC).
Entretanto, a literatura sobre o setor público é relativamente escassa, principalmente no contexto brasileiro.
Neste sentido, o objetivo deste artigo é descrever um estudo de caso em uma instituição pública brasileira
do setor educacional, sobre o processo de formulação e implementação da estratégia, utilizando o modelo do
BSC. No trabalho, são analisados os objetivos estratégicos e os indicadores sugeridos, avaliando de forma mais
detalhada a seguinte perspectiva do mapa estratégico: “aprendizado e crescimento”. Os resultados da análise
indicaram diferenças em relação à aplicação tradicional do BSC no setor privado, além de dificuldades de envolvimento
dos funcionários, de desdobramento das estratégias e da medição dos indicadores sugeridos.
Palavras-chave: Balanced Scorecard (BSC); Indicadores de Desempenho; Setor Público.
ISSN
1809-614X
Autor
Muscat, Antonio Rafael Namur | de Biazzi, Monica Rottmann | Miguel, Paulo Augusto Cauchick
Data
1 de junho de 2007
Formato
Identificador
https://revista.feb.unesp.br/index.php/gepros/article/view/152 | 10.15675/gepros.v0i2.152
Idioma
Fonte
Revista Gestão da Produção Operações e Sistemas; n. 2 (2007); Pag. 35 | 1984-2430
Tipo
info:eu-repo/semantics/article | info:eu-repo/semantics/publishedVersion