-
INTERNET AND ITS IMPACT ON EDUCATION ACCORDING TO ANDREW FEENBERG||Internet e seu impacto para a Educação segundo Andrew Feenberg
- Voltar
Metadados
Descrição
This paper aims to systematize the Feenberguian theoretical framework of the Internet and its possible implications for education. The research has a theoretical nature, with a qualitative approach and a phenomenological basis, based on the contributions of Bicudo (2011), whose theoretical framework traverses the works of Feenberg (2002; 2010; 2017a; 2017b; 2019). When considering what makes sense to the subject who perceives and turns to understanding the phenomenon investigated, the following situations are observed: online teaching reduces education costs, which has been a considerable expense for states and companies; and the fear that the Internet will replace the relationship between teacher and student is not a novelty, since it only reproduces a criticism that was also made to writing – just as the latter brought new possibilities and progress for education, the Internet also seems to expand learning. If, on the one hand, the advancement and incorporation of the Internet to daily life already impose serious reflections, on the other hand, its impact on education is considerable.||O presente trabalho objetiva sistematizar o arcabouço teórico feenberguiano da internet e as possíveis implicações na educação. A pesquisa possui natureza teórica, com abordagem qualitativa e fundamentação fenomenológica, baseada nas contribuições de Bicudo (2011), e Merleau-Ponty (1999), cujo recorte teórico perpassa as obras de Feenberg (2002; 2010; 2017a; 2017b; 2019). Ao considerar o que faz sentido para o sujeito que percebe e se volta para a compreensão do fenômeno investigado, nota-se que: o ensino on-line diminui os custos com a educação, que tem constituído uma despesa considerável para estados e empresas; o medo de que a Internet substitua a relação entre professor e aluno não é algo novo, apenas reproduz uma crítica que também foi feita à escrita, mas, assim como esta trouxe novas possibilidades e progressos para a educação, a Internet também parece ampliar a aprendizagem. Portanto, se, por um lado, o avanço e a incorporação da Internet ao cotidiano já nos impõem sérias reflexões, por outro, seu impacto sobre a educação se revela considerável.
ISSN
2317-7853
Autor
Brasão, Mauricio dos Reis | Batista, Gustavo Araújo
Data
25 de julho de 2021
Formato
Identificador
https://periodicos.unifesp.br/index.php/olhares/article/view/11420 | 10.34024/olhares.2021.v9.11420
Idioma
Direitos autorais
Copyright (c) 2021 Mauricio dos Reis Brasão, Gustavo Araújo Batista | https://creativecommons.org/licenses/by/4.0
Fonte
Olhares: Revista do Departamento de Educação da Unifesp; v. 9 n. 2 (2021): Revista Olhares - REVISTA DO DEPARTAMENTO DE EDUCAÇÃO - UNIFESP; 217-235 | 2317-7853
Assuntos
Educação e Internet | Andrew Feenberg | Tecnologias educacionais | Education and Internet | Andrew Feenberg | Educational technologies
Tipo
info:eu-repo/semantics/article | info:eu-repo/semantics/publishedVersion