Descrição
In the mid-1940s Mário Pedrosa attended the Centro Psiquiátrico Nacional Pedro II, where he was in contact with young artists and with the inmates of this institution, who were part of a painting studio. The encounter with the works produced in this studio led him to a reflection about the relationship between reason and sensitivity and the status of art and the artist, giving rise to the expression “virgin art”, coined by Pedrosa to describe the artistic creation of schizophrenics, children and primitives. The objective of this work is to understand how this reflection and the defense of “virgin art” contributed to the creation of arguments that Pedrosa would use to help create a group of concrete artists in Rio de Janeiro.||Em meados dos anos 1940, o crítico de arte Mário Pedrosa frequentou o Centro Psiquiátrico Nacional Pedro II, onde estabeleceu contato com jovens artistas e com os internos dessa instituição, que faziam parte de um ateliê de pintura. O encontro com os trabalhos produzidos nesse ateliê suscitou uma reflexão do crítico acerca das relações entre razão e sensibilidade e sobre o estatuto da arte e do artista, dando origem à expressão “arte virgem”, cunhada por Pedrosa para descrever a criação artística de esquizofrênicos, crianças e primitivos. O objetivo deste trabalho é compreender como essa reflexão e a defesa da “arte virgem” contribuíram para que Pedrosa construísse os argumentos que utilizaria para auxiliar na criação de um grupo de artistas concretos no Rio de Janeiro.