Descrição
This paper presents an analysis of the song “O meu guri”, by Chico Buarque. Its theoretical guidance is the notion of irony as discourse relationship between what is said and what is implicit – according to Linda Hutcheon’s reflections on irony in post-modern art – as well as the dialogic relationship between author-creator, author-contemplator and character, by Mikhail Bakhtin. As the lyrics of a song form a lyrical discourse, I propose to call “poet-creator” the subject of the poetic act of utterance; “poet-contemplator”, the subject of the new act of utterance (reading), as the reader who has the ability to perceive irony by recreating the aesthetic object expressed by the poem; and “lyrical self”, the subject of the utterance within the poem. Based on such distinctions, I analyse irony as the effect resulting of the surplus of vision of the author-creator and the authorcontemplator with regard to the lyrical self.
Keywords: Chico Buarque; “O meu guri”; Mikhail Bakhtin; author-creator; author-contemplator; Lyrical self.||Este trabalho apresenta uma análise da canção “O meu Guri”, de Chico Buarque, tendo como eixo teórico a noção de ironia como uma relação discursiva entre o dito e o implícito – conforme as refelxões de Linda Hutcheon sobre a ironia na arte pós-moderna – e também a relação dialógica entre autor-criador, autor contemplador, e personagem, por Mikhail Bakhtin. Sendo a letra da canção um discurso lírico, denominamos “poeta-criador” o sujeito da enunciação do poema; “poetacontemplador”, o sujeito da nova enunciação (a leitura), que é o leitor com habilidade para perceber a ironia por meio da recriação do objeto estético do poema; e “eu lírico” o sujeito do enunciado do poema. Baseados nesta distinção, mostramos como a ironia resulta de um excedente de visão do poeta-criador e do poeta-contemplador em relação ao eu lírico.
Palavras-chave: Chico Buarque; “Meu Guri”; Mikhail Bakhtin; autor-criador; autor-contemplador; eu lírico.