Descrição
According to Silviano Santiago, the romanesque work of Machado de Assis, in its chronological series, has "certain primary and early structures [which] are disjointed and rearticulated into different, more complex and sophisticated structures." The study of jealousy as a patriarchal expression in Brazilian culture is one of those structures that the Santiago studied to understand Machado's novel. This paper seeks to advance Santiago's formulations by including in the debate issues such as exile, jealousy and social space as part of the structural repertoire of Machado's novel. For this purpose, an analyses is carried out on episodes in which these themes are present in Helena (1876), A mão e a luva (1874) and Dom Casmurro (1899).||Segundo Silviano Santiago, a obra romanesca de Machado de Assis, em sua série cronológica, possui “certas estruturas primárias e primeiras [que] se desarticulam e se rearticulam sob a forma de estruturas diferentes, mais complexas e sofisticadas”. O estudo do ciúme enquanto expressão patriarcal na cultura brasileira é uma dessas estruturas que o crítico estudou para compreender o romance machadiano. O presente artigo busca levar adiante as formulações de Santiago, inserindo no debate questões como exílio, ciúme e espaço social como parte do repertório estrutural do romance machadiano. Para tanto, analisa episódios em que esses temas estão presentes em Helena (1876), A mão e a luva (1874) e, sobretudo, Dom Casmurro (1899).