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Kant after the end of art||Kant após o fim da arte
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Metadados
Descrição
The general purpose of this article is to analyze the Kantian concept of “mere reflexion” as a critical feeling, in order to think about the problem of contemporary art reception. In order to achieve this aim, firstly we point out the notion of the “end of art” in Arthur Danto and describe how “the world of art” constitutes a problematic legitimation of art. Therefore, we examine the imposing way in which the “world of art” transfigures ordinary objects into pieces of art. Thereafter, we point out the misconceptions that Greenberg made while reading Kant's aesthetic. We argue that Danto's objection to Greenberg, according to which Kantian aesthetics would be obsolete in judging contemporary art, does not correspond to a real objection to the Kantian aesthetic. Finally, we try to answer if the Kantian aesthetic could help us provide a reflection on contemporary art. In this regard, we have made the appropriation of the Kantian concept of reflection along with Thierry de Duve's reading of the Kantian Aesthetics to dialogue with contemporary art.||O objetivo geral deste artigo é trazer a noção de “mera reflexão”, isto é, a reflexão como um sentimento, a fim de pensar o problema da recepção da arte contemporânea. São curiosas as perguntas que surgem neste período de condenação da arte, quais sejam: é possível definir “o que é arte”? Quais seriam os limites desta definição após o “fim da arte”? E no nosso interesse, até onde a estética kantiana pode nos ajudar a fornecer uma leitura da arte contemporânea? Este artigo busca responder a essas perguntas depois do prognóstico hegeliano do “fim da arte”. Para discutir essas questões, o artigo está estruturado em três partes. Primeiramente percorremos a noção do “fim da arte” em Hegel. Em seguida, discutimos a noção dantiana do “fim da história da arte” e descrevemos como “o mundo da arte” constitui uma legitimação problemática para a arte contemporânea. Assim, examinamos a forma impositiva com a qual o “mundo da arte” transfigura os objetos do cotidiano em obras de arte. Por fim, propomos a apropriação do conceito kantiano de “mera” reflexão para uma noção de legitimação autônoma da arte.
ISSN
1809-8274
Periódico
Autor
Xavier, Regina Sanches
Data
10 de agosto de 2018
Formato
Identificador
Idioma
Direitos autorais
Copyright (c) 2018 Artefilosofia | https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0
Fonte
Artefilosofia; v. 13 n. 24 (2018); 110-131 | 2526-7892 | 1809-8274
Assuntos
Kant | Reflection | Contemporary art | Greenberg | Danto | Kant | Reflexão | Arte contemporânea | Danto. | Estética
Tipo
info:eu-repo/semantics/article | info:eu-repo/semantics/publishedVersion