Descrição
In the year that marks 250 years since the birth of João José Baldi, the present study reveals the pedagogical strand of this Portuguese composer. In order to identify the presence of didactic elements in his works for keyboard instruments, a biographical research, a survey of the respective works and a study and comparison of the sources were performed, as well as a musical analysis based on a grid elaborated from the Sonata Theory of Hepokoski & Darcy. The study allowed to discover new biographical information and to identify the presence of didactic elements and of musical and extra-musical elements that indicate a pedagogical purpose in the composition of these works.||No ano em que se assinalam 250 anos do nascimento de João José Baldi, o presente estudo revela a vertente pedagógica deste compositor português. Com o objetivo de identificar a presença de elementos didáticos nas suas obras para instrumentos de tecla, foi realizada uma pesquisa biográfica, um levantamento das respetivas obras e um estudo e comparação das fontes, bem como uma análise musical com base numa grelha elaborada a partir da Teoria da Sonata de Hepokoski & Darcy. O estudo permitiu descobrir informações biográficas inéditas e identificar a presença de elementos didáticos e de elementos musicais e extra-musicais que indiciam um propósito pedagógico na composição destas obras.