-
“Leonídia: Is She Crazy?” — Shared Production of Knowledge and Polyphonic Performance Creation||“Leonídia: ela é doida?”; Produção Partilhada do Conhecimento e Criação Cênica Polifônica
- Voltar
Metadados
Descrição
This article explores the creation of "Leonídia: Is She Crazy?," a show by "Trupe DiVersos," a theater-and-dance company that originated in the Projeto Paratodos (For All Project) of UFRJ (Federal University of Rio de Janeiro). The initial phase of this process was presented on Skype at the "Differentiated Bodies in Contemporary Art International Seminar" at UFRN (Natal, 2014). This text addresses that event and the main developments in the troupe's work since then – performance/reading (2014) and six presentations during 2015. The play is the result of the extension course "Polyphonic Performance Creation" (PPC), the central idea of which was to apply the ideas of Shared Production of Knowledge (SPK) (Bairon and Lazaneo, 2012) and of polyphony (Bakhtin, 2010), combined with contact with manifestations of traditional cultures in Brazil. The creation, scripting and mounting of a show by a group characterized by diversity bets on an increasing permeability between the university and society.English version: Chris McGowan||Este trabalho aborda a criação do espetáculo “Leonídia: ela é doida?”, pela “Trupe DiVersos”, do Projeto Paratodos/UFRJ, apresentado por skype no “Seminário Internacional Corpos Diferenciados na Arte Contemporânea” (UFRN, Natal, dezembro/2014), acrescido dos principais desdobramentos dessa criação desde então. Leonídia é fruto do curso de extensão “Criação Cênica Polifônica” (CCP), cuja ideia central consistiu em aplicar as noções de Produção Partilhada do Conhecimento (PPC) (Bairon e Lazaneo, 2012) e de polifonia (Bakhtin, 2010) na cena. Somados ao contato com manifestações de culturas tradicionais do Brasil, os conceitos materializam-se em realização artística e demais produções: eventos acadêmicos, material audiovisual e este artigo. A criação, roteirização e montagem de um espetáculo por um grupo que tem como característica a diversidade aposta no aumento da permeabilidade entre universidade
ISSN
2357-9978
Periódico
Autor
Peres, Marta Simões | Lima, André Meyer Alves de
Data
18 de dezembro de 2016
Formato
Identificador
https://periodicos.ufrn.br/artresearchjournal/article/view/9534 | 10.36025/arj.v3i2.9534
Direitos autorais
Copyright (c) 2016 Marta Simões Peres; André Meyer Alves de Lima | http://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/3.0/
Fonte
Art Research Journal / Revista de Pesquisa em Artes; Vol 3 No 2 (2016): Dance, art of the body, and other bodies of arts; 66-81 | ARJ – Art Research Journal / Revista de Pesquisa em Artes; v. 3 n. 2 (2016): Dança, arte do corpo e outros corpos das artes; 66-81 | 2357-9978 | 10.36025/arj.v3i2
Assuntos
Dance-theatre | University extension | Shared knowledge production | Disability studies | Anti-asylum struggle | teatro | dança | produção partilhada do conhecimento | estudos da deficiência | luta antimanicomial
Tipo
info:eu-repo/semantics/article | info:eu-repo/semantics/publishedVersion | Invited Essays