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Ludic Learning In Geography: Possibilities And Limits In Children’s Learning|| O Lúdico na Geografia: possibilidades e limites no ensino fundamental
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Metadados
Descrição
The present investigation has as its objective the proposal of a theoretical-practical interaction in the sense of transforming the classroom into a more attractive dynamic for making use of a diversity of language and by way of playfulness. This facilitates the teaching practice of geography, in this way contributing to the student’s capacity to think, setting out from new paradigms and as a protagonist of the social space. The proposal sets out from the understanding that teaching is a process of the construction of knowledge and the student is the active subject in this process. The work discusses ludic procedures as a fundamental element in the teaching of geography, using experiences and the life of learning gained from the Institutional Program of Scholarships for New Teachers (PIBID) in 2018. The teaching rounds occurred in a public primary school in Garanhuns, a regional municipality in Pernambuco State (Brazil). This qualitative study uses descriptive and interpretative analysis. The investigation involved the participation of a female teacher and 60 students of Geography of 11 years of age, divided into 2 sixth year classes. Data indicate that by way of the ludic dimension it was possible to perceive learning from a greater interaction between teacher and students in the content worked upon in Geography classes.
||A presente investigação tem como objetivo propor a interação teoria-prática, no sentido de transformar a sala de aula de modo mais atrativo, fazendo uso de diversas linguagens, por meio da ludicidade, facilitando a prática docente da geografia, contribuindo assim, para que o estudante seja capaz de pensar a partir de novos paradigmas, e como protagonista do espaço social. A proposta parte do entendimento de que o ensino é um processo de construção do conhecimento e o aluno é o sujeito ativo nesse processo. O trabalho discute o lúdico, como elemento fundamental no ensino de geografia, a partir das experiências e vivências no Programa Institucional de Bolsa de Iniciação à Docência (PIBID), no ano de 2018,2019 em uma escola pública da rede municipal de Ensino Fundamental, campo de estágio, no município de Garanhuns, agreste pernambucano. Trata-se de uma pesquisa qualitativa de análise descritiva e interpretativa. A investigação contou com a participação de 01 professora e de 60 estudantes, de faixa etária de 11 anos, componentes de 02 turmas do 6º ano, na disciplina Geografia. Os dados apontam que, por meio do lúdico, foi possível perceber aprendizagens, a partir de uma maior interação entre professora e estudantes nos conteúdos trabalhados nas aulas de geografia.
ISSN
2317-7853
Autor
Tomaz de Aquino, Denize | Burégio Freitas, Marlene | Santos Sobral, Thainá | do Santos, José Lucas
Data
24 de novembro de 2020
Formato
Identificador
https://periodicos.unifesp.br/index.php/olhares/article/view/10779 | 10.34024/olhares.2020.v8.10779
Idioma
Direitos autorais
Copyright (c) 2020 Denize Tomaz de Aquino, Marlene Burégio Freitas, Thainá Santos Sobral, José Lucas do Santos
Fonte
Olhares: Revista do Departamento de Educação da Unifesp; v. 8 n. 3 (2020): Revista Olhares - REVISTA DO DEPARTAMENTO DE EDUCAÇÃO - UNIFESP; 19-35 | 2317-7853
Assuntos
Teaching geography | Ludic activities | Other languages | Ensino de geografia | Jogos lúdicos | Outras linguagens
Tipo
info:eu-repo/semantics/article | info:eu-repo/semantics/publishedVersion