Descrição
This article analyses the economical and social conditions of production of
a didactic manual, based on works as Apples (1995) and Goodsons (1999),
as well as it presents and discusses the necessary conditions for a History
didactic manual to produce historical consciousness, starting from the
categories created by Rüsen (1997). The research includes the analysis of the didactic material produced in one of the major interprises in this sector in
Brazil, as much in the perspective of its political economy as in its relationship
with the categories developed by Rüsen. Here are also presented the opinions
of the researched materials author and the teacher who utilized it in his
classes, attempting to realize a connection between the theory and the actors
points of view of the process of production and use of didactic material.||Neste artigo são analisadas as condições econômicas e sociais de produção
de um manual didático, a partir de trabalhos como os de Apple (1995) e
Goodson (1999), bem como são apresentadas e discutidas as condições
necessárias a um manual didático de História para que ele possa produzir
consciência histórica, a partir das categorias criadas por Rüsen (1997). A
investigação incluiu a análise do material didático produzido em uma das
maiores empresas do setor no Brasil, tanto na perspectiva de sua economia
política quanto na sua relação com as categorias desenvolvidas por Rüsen.
Nesta análise, acrescentaram-se as posições do autor do material pesquisado,
bem como do professor que o utilizou em suas aulas, buscando estabelecer
um diálogo entre a teoria e a visão dos atores do processo de produção e
utilização do manual didático.