Descrição
This article examines the importance and how Mario de Andrade represented himself
within cultural Brazilian journalism in the first half of the 20th century. Through text analysis,
we can see an insertion of a profound aesthetics in order to interpret the musical element,
thus for him, “the art of criticism is developed through the passionate efforts to love and to
comprehend”. Therefore, an important change between two moments of cultural journalism
in the country stands out: the passage of a cultural journalism with literary characteristics
and an aesthetic character based on values - such as Mario de Andrade’s work - to the present
journalism with a format influenced by the cultural industry, whose character is ideological and
seeks to deliver information on a determined product rather than search for an understanding
of the work.
Keywords: Musical critique; Cultural journalism; Brazilian music; Critical audience.||Este artigo discute a importância e a representatividade do crítico Mário de Andrade dentro do jornalismo cultural brasileiro na primeira metade do século XX. Através de análise de textos, podemos perceber uma inserção estética profunda na sua busca para compreender o objeto musical, pois, para ele, “a arte da crítica se faz através do esforço apaixonado de amar e compreender”. Desse modo, percebemos uma mudança importante entre dois momentos do jornalismo cultural do país: a passagem de um jornalismo cultural de características literárias e de caráter estético, em torno de valores – como o de Mário de Andrade – para o atual, um formato influenciado pela indústria cultural, de caráter ideológico, que visa mais informação e propaganda de um determinado produto do que efetivamente a busca pelo entendimento da obra. Palavras-Chave: Crítica musical; Jornalismo cultural; Música brasileira; Recepção crítica.