Descrição
This paper presents some links between Games, History, and Monuments. We assumed that the use of historical references and discourses in the game development is a way of monumenta-lization of the past. It is marked, in some games, by the adoption of a Monumental History ba-sed on the figure of Hero. This work highlights that games such as the franchise Medal of Honorare Digital Monuments due to the similarities of their narratives with the practices related to the creation and preservation of Monuments. This paper analyzed the Medal of Honor franchi-se (1999) inspired on the movie Saving Private Ryan (1998) and produced by the film director Steven Spielberg.||Este texto apresenta algumas relações entre Games, História e Monumentos. Parte-se do princípio que o uso de referências e discursos vinculados a temas históricos na produção de games é uma forma de monumentalização de eventos passados, marcada, em alguns jogos, pela adoção de uma narrativa histórica de característica monumental, centrada na figura do herói. O argumento central da análise destaca que jogos como a franquia Medal of Honor são formas de monumentos digitais, dadas as similitudes de suas narrativas com as práticas que mobilizam a criação e a preservação dos monumentos. Analisaremos a franquia de Medal of Honor (1999) inspirada e derivada do filme O resgate do soldado Ryan (1998), ambos produzidos pelo diretor Steven Spielberg.