-
Media consumption, localisms and cosmopolitisms: the Brazillian series Most Beautiful Thing||Consumo midiático, localismos e cosmopolitismos: a série brasileira Coisa mais linda
- Voltar
Metadados
Descrição
This article presents a reflection on the new forms of media consumption, which contain practices based on localism, regarding investment in national productions and also in cosmopolitanism, provided by the transmission of content (national or foreign) to audiences from other countries. The theoretical approach is anchored in authors who discuss cultural consumption (Garcia Canclini, 2004), the nationalization of television fiction (Lopes, 2004) and memory as audiovisual resource (MacDougall, 1998). Consumption comprises the logics involved in the practices of production and reception of materialities and imaginaries in which products, symbols and brands are seen in their symbolic and cultural dimension. In this context, multinational companies such as Netflix merge the boundaries between national and global, marketing products from diverse cultures. From these theoretical guidelines, we develop an analysis of the series Coisa Mais Linda (Netflix Brazil, 2019). As a result, we argue that in this series, as in other Brazilian productions of Netflix, it is possible to notice the use of elements of a 'Brazilianness' for the conquest of an international audience, in addition to resorting to a past temporality to discuss issues of the present.||Este artigo traz reflexões sobre novas formas de consumo midiático, como as plataformas de Video on Demand a exemplo da Netflix, abordando o localismo nas produções nacionais e o cosmopolitismo proporcionado pela transmissão de conteúdo para públicos globais. A conceituação teórica é ancorada em autores que discutem o consumo cultural (GARCÍA CANCLINI, 2004), a nacionalização da ficção televisiva (LOPES, 2004) e a memória como recurso no audiovisual (MACDOUGALL, 1998). Em seguida, discorremos brevemente sobre as séries nacionais produzidas pela Netflix Brasil até o final de 2019, a fim de ilustrar as primeiras experiências da produtora e a tendência a certos tipos de narrativas ou gêneros. Por fim, analisamos os elementos nacionais e a relação com a memória presentes na série Coisa Mais Linda (Netflix Brasil, 2019). A análise da série parte da ideia de “promessa de sentido” (JOST, 2008) para, a seguir, se deter na narrativa com foco nas personagens (JOLY, 1996). Como resultado argumentamos que é possível perceber na série elementos de uma ‘brasilidade’ demarcada para conquista de público internacional e o uso de uma temporalidade passada para discutir questões do presente.
ISSN
1516-0785
Periódico
Autor
Greco, Clarice | Souza, Gustavo | Luci Pereira, Simone
Data
30 de abril de 2020
Formato
Identificador
https://periodicos.ufjf.br/index.php/lumina/article/view/26243 | 10.34019/1981-4070.2020.v14.26243
Idioma
Direitos autorais
Copyright (c) 2020 Lumina
Fonte
Lumina; v. 14 n. 1 (2020): Dossiê BRICS: Digital Technology, Culture and Communication; 156-173 | 1981-4070 | 1516-0785
Assuntos
media consumption | Netflix | Coisa Mais Linda | Memory | Feminism | consumo midiático | Netflix | Coisa Mais Linda | Memória | Feminismo
Tipo
info:eu-repo/semantics/article | info:eu-repo/semantics/publishedVersion