Descrição
Departing from the theoretical – epistemological formulation of Jesus Martin-Barbero, this article discusses the question of our study object. By confronting the “mediacentrism” that was predominant in the Latin-American communicational studies of the second half of the 20th century and the fascination caused by digital technologies of nowadays, it tries to understand the contribution of Martin- Barbero to the epistemological debate of that area. The theory of “mediations” is re-examined in an epistemological perspective.||A partir de la formulación teórico-epistemológica de Jesús Martín-Barbero, este trabajo discute la cuestión de nuestro objeto de estudio. Al confrontar el “mediacentrismo” predominante en el pensamiento comunicacional latinoamericano de la segunda mitad del siglo XX y el encantamiento con las tecnologías digitales de los tiempos actuales, se busca comprender la contribución de Martín-Barbero para el debate epistemológico del área. La teoría de las “mediaciones” se reexamina aquí en una perspectiva epistemológica.||A partir da formulação teórico-epistemológiga de Jesus Martín-Barbero, este trabalho discute a questão de nosso objeto de estudo. Ao confrontar o “midiacentrismo” predominante no pensamento comunicacional latino-americano da segunda metade do século XX e o fascínio com as tecnologias digitais dos tempos atuais, procura-se compreender a contribuição de Martín-Barbero para o debate epistemológico da área. A teoria das “mediações” é aqui reexaminada em uma perspectiva epistemológica.