-
Memory in discourse: imaginary of child and of childhood||Memória e(m) discurso: imaginários de criança e de infância
- Voltar
Metadados
Descrição
The word, materialized in music, produces effects, either of enchantment or strangeness, on the subjects who hear it. From specific production conditions, music fulfills, over time, the role of transmission of values, customs and habits. Thus, it is commonly used within the family for entertainment, educational activities, games, dynamics, reading, theater, among others. Thinking about the countless meanings that are inscribed in these songs, this work proposes a gesture of listening to the sayings that materialize in children's songs, having as theoretical-methodological support the Discourse Analysis of the French line, founded by Michel Pêcheux in the 1960s in France. From this perspective, we take the analytic corpus composed of clippings of discursive sequences of two children's songs, for a better understanding of the functioning of memory in the stabilization of certain senses about the subject-child today. Through a critical look, we are interested in this gesture of analysis to produce the questioning of the obviousness of these statements about the child, relatively stable in the social environment, in view of new forms of possible readings on this theme.||A palavra, materializada em músicas, produz efeitos, quer de encantamento quer de estranhamento, nos sujeitos que a ouvem. A partir de condições de produção específicas, a música cumpre, ao longo dos tempos, o papel de transmissão de valores, costumes e hábitos. Assim, ela é comumente utilizada no seio familiar para entretenimento, em atividades pedagógicas, por meio de jogos, dinâmicas, leitura, teatro, entre outros. A pensar nos inúmeros sentidos que se inscrevem nessas canções, este trabalho propõe um gesto de escuta aos dizeres que se materializam em músicas infantis, tendo como suporte teórico-metodológico a Análise do Discurso de linha francesa, fundada por Michel Pêcheux nos anos de 1960 na França. Nessa perspectiva, tomamos o corpus analítico composto por recortes de sequências discursivas de duas canções, para uma melhor compreensão do funcionamento da memória na estabilização de determinados sentidos sobre o sujeito-criança nos dias atuais. Por meio de um olhar crítico, interessa-nos, neste gesto de análise, produzir o questionamento da obviedade desses dizeres sobre a criança, relativamente estáveis no seio social, tendo em vista novas formas de leituras possíveis sobre essa temática.
ISSN
1676-3939
Periódico
Autor
Prandi-Gonçalves, Maria Beatriz Ribeiro | Sousa, Lucília Maria Abrahão
Data
4 de outubro de 2020
Formato
Identificador
https://www.revistas.ufg.br/musica/article/view/61531 | 10.5216/mh.v20.61531
Idioma
Direitos autorais
Copyright (c) 2020 Revista Música Hodie
Fonte
MUSICA HODIE; Vol. 20 (2020) | Revista Música Hodie; v. 20 (2020) | 1676-3939 | 2317-6776
Assuntos
Child; Memory; Music; Discourse. | Child | Memory | Music | Discourse | Criança | Memória | Música | Discurso.
Tipo
info:eu-repo/semantics/article | info:eu-repo/semantics/publishedVersion