Descrição
Out of a comparative reading, the role of memory and parody will be explored in the texts Desmundo, by Ana Miranda, and A Journey to India, by Gonçalo M. Tavares, according to Walter Benjamin’s philosophical theory of history, Eduardo Lourenço’s thought. Both texts focuson Portuguese eccentric views - a marginalized female protagonist and a non-hero - that problematize the Discoveries and resize the intertextual links between The Lusiads, Iracema and Joyce’s Ulysses from the perspective of an ironic revisiting, so as to reinterpret the chaos resulting from the clash of cultures in colonial Brazil, and also the tedium and derision that occur in the 21st-century journey, under the sign of the emptying of ethics and the dialogue on Alterity.||A partir da leitura comparatista, exploraremos a função da memória e da paródia nos textos Desmundo, de Ana de Miranda e Uma Viagem à Índia, de Gonçalo M. Tavares, segundo a teoria filosófica de Walter Benjamin e Eduardo Lourenço. Ambos os textos incidem em olhares portugueses excêntricos ”“ uma marginalizada e um aherói ”“ que problematizam os Descobrimentos e redimensionam os elos intertextuais entre Os Lusíadas, Iracema, Ulisses de Joyce na perspectiva da revisitação irónica, de forma a reinterpretar o caos decorrente do choque de culturas no Brasil colonial, assim como o tédio e a derrisão na viagem do século XXI, sob o signo do esvaziamento de ética e do diálogo de Alteridades.